חמדת
חמדתצילום: דוברות הישוב

לפני יותר מעשרים שנה נבזזה היאחזות הנח"ל יבוק (חמדת) בבקעת הירדן בידי בדווים לאחר שחברי הגרעין נטשו אותה.

יהודה דובדבני ואורי אריאל עם זאב (זמביש) חבר ותנועת ההתיישבות אמנה החליטו להקים שם יישוב ולחזקו בעוגן של מכינה קדם-צבאית.

המכינה נוסדה בדרכו של 'מניטו', הרב יהודה ליאון אשכנזי, שהיה רבם של יהודי צרפת, עלה לארץ והפך לתלמיד של הרב צבי יהודה קוק.

'מניטו', או "הרוח הגדולה", כפי שכינוהו תלמידיו, לימד תורה באופן ייחודי ופילוסופי את יהודי צרפת האינטלקטואליים ואף כאן בארץ נתפס כדמות מוערכת מאוד בקרב אנשי האקדמיה וזכה לכבוד רב ממנהיגי דתות אחרת.

בתקופה האחרונה יש עדנה מחודשת לדרכו בקרב הצעירים, ובהם גם תלמידי המכינה, שלצד אימוני הכנה לשירות הצבאי, התנדבויות ועבודה חקלאית ברחבי בקעת הירדן פוגשים את דרכו של אחד מגדולי הרבנים הציונים ופורצי הדרך בתקופתנו.

השבוע המכינה חוגגת 20 שנה להקמתה עם יותר מ-800 בוגרים לאורך השנים, ומציינת את המאורע בכינוס בוגרים בירושלים.

בוגרי המכינה משתלבים בכלל תחומי העשייה בחברה הישראלית ומפוזרים בכל קצוות הארץ, אולם חלקם בחרו לקבוע את ביתם ביישוב חמדת ומגדלים שם את משפחתם: יונתן מלא, בוגר מחזור י"ג, חזר לאחר השירות הצבאי והלימודים לגור ביישוב עם אשתו וילדיו.

יונתן הוא ר"מ במכינה ואשתו היא המזכירה. אחיו דוד למד בשנה ב' ובחודש שעבר התגייס ליחידה מובחרת. אח נוסף, נדב, לומד גם הוא במכינה בשנה א' ועתיד להתגייס בהמשך.

איתמר שועלי, בוגר מחזור א', גר ביישוב יותר מ-15 שנה, וכל שבעת ילדיו נולדו בחמדת. איתמר הוא מ"פ במילואים ומשמש מפקד כיתת הכוננות ביישוב. אשתו, הילה, שימשה במשך שנים מזכירה אהובה ומסורה במכינה.

חמדת הוא יישוב קהילתי-דתי שבו כ-40 משפחות. במקום פועלים מעון תמ"ת לתינוקות ולפעוטות וגני ילדים לבני כל הגילים. ביישוב פועלת תנועת הנוער בני עקיבא, נוסף על פעילות יישובית ענפה שמפעילים רכזי הנוער.

לאחרונה הכריזו משרד הבינוי והשיכון, משרד החקלאות והקרן קיימת לישראל על תוכנית אסטרטגית לפיתוח ההתיישבות בבקעת הירדן ועל קליטת 10,000 תושבים חדשים בעשור הקרוב בהשקעה כוללת של כ-35 מיליון ש"ח. בשנתיים האחרונות הושלם אישור התב"ע של חמדת באופן רשמי, וחברת בתי אמנה סיימה לבנות את החלק הראשון בהרחבת היישוב. בפרויקט זה של בתי אמנה בחמדת נשארו שלושה בתים בלבד של ארבעה חדרים בשטח של 109 מ"ר.

מנהל המכינה, נדב לוי, מקבל את המהלך בברכה ורואה בו פריצת דרך. "משנתו הייחודית של הרב אשכנזי, אשר מגלמת בחובה עוצמה גדולה, עמדה במשך שנים בציפייה לפריצת הדרך אל התודעה הישראלית ואנו עדים למגמה זו בימים אלה ממש. כך גם בקעת הירדן, חבל ארץ נדיר וייחודי, שעם תושבי הבקעה והמוסדות שקמו בה לאורך השנים מביאה בשורה גדולה לעתיד. אני קורא מכאן להמשך התהליך ומייחל שבסופו תזכה בקעת הירדן, והמכינה בתוכה, לפרוץ קדימה".

כנס הבוגרים יתקיים באתר הגבורה גבעת התחמושת בירושלים ביום חמישי הקרוב בשעה 18:30.