הישראלים האמיתיים
הישראלים האמיתייםצילום: לפ"מ

השרה לשוויון חברתי, ח"כ גילה גמליאל, הודיעה הערב (רביעי) על השלמת שלב הפיילוט בבניית מאגר התמונות הישראלי שהתקיים בשנה האחרונה.

מטרת המאגר, אותו יזמה השרה גמליאל והובילה את הקמתו במסגרת החלטת ממשלה, היא ליצור ייצוג של מגוון אוכלוסיות בפרסומי הממשלה. החלטה זו תוקצבה על ידי המשרד לשוויון חברתי בכ- 2 מיליון ₪.

בטרם שלב הפיילוט, מיפו צוותי המקצוע בלפ"מ למעלה מעשרים נושאי צילום שונים, לרבות מגזרים. בין הנושאים שמופו היו פורטרטים כללי, שירותים דיגיטליים, הגיל השלישי, סטודנטים, חינוך, עבודה בתעשייה, מגזר ערבי, דתי ועוד. עבור כל אחד מהנושאים נכתב בריף מפורט לצלמים הכולל מאפייני המצולמים, גילאים, סיטואציות נפוצות, לוקיישנים, הרכבי משפחות כדומה.

בשלב הפיילוט של הפרויקט, בו צולמו אלפי תמונות, נכללו ארבעה נושאים לצילום והם המגזר חרדי, המגזר הערבי, פורטרטים של משפחות ותמונות שירות דיגיטלי. בשלב הבא בבניית המאגר, יצולמו עוד כעשרים נושאים נוספים.

עד היום, בפרסום מודעות ממשלתיות, נעשה שימוש במאגרי תמונות בינלאומיים אשר האנשים המצולמים בהן אינם מייצגים את המגוון האנושי בחברה הישראלי. מציאות זו הדירה אוכלוסיות שלמות מפרסומי הממשלה אשר לא יוצגו במאגרים הבינלאומיים.

המאגר החדש, ששלב הפיילוט שלו, כאמור, נסתיים כעת, ייצג את כלל האוכלוסיות בחברה הישראלית - דתיים, חרדים וחילונים, אשכנזים ומזרחים, יהודים וערבים, נשים וגברים, צעירים ואזרחים ותיקים, ותיקים ועולים ועוד.

גמליאל אמרה כי "מאגר התמונות החדש הוא בשורה היסטורית חשובה, ואני גאה על הזכות להוביל את המהלך. במשך שנים בפרסומי הממשלה ראינו שטנץ קבוע של בהירי עור, עיניים ושיער. לא רק שזה לא מייצג, זה גם חטא לאמת המציאותית והמוסרית.

''מאגר התמונות החדש הוא הפנים החדשות של ישראל, הפנים שלנו. סימנו כאן גבול מוסרי חשוב וכולי תקווה, שגם שוק הפרסום בישראל יצעד בעקבות הממשלה. פרסום לישראלים הוא בפנים ישראליות, זו מוכר וזה מוכר", הדגישה גמליאל.

בשולי הדברים יצוין, כי משרדי הממשלה מפרסמים מידי יום עשרות מודעות פרסומיות בכלי התקשורת השונים, כשלרוב מדובר בפרסומים נקודתיים ולא מתמשכים. במקרים אלו בדרך כלל נעשה שימוש בעיצוב המודעות במאגרי תמונות, אשר במהותם אמורים לכסות מגוון רחב של טיפוסים וסיטואציות, ויכולים לספק מענה לכל מודעה בכל נושא אשר צצה ושצריך להכינה תוך יום או מספר ימים ספורים.

מאגרי תמונות מאפשרים זמינות ונגישות מהירה למבחר תמונות ומענה זול ומידי. מנגד, כאשר מדובר בקמפיינים מתמשכים, שבדרך כלל מאופיינים בתכנון מקדים, חשיבה אסטרטגית מעמיקה, תקציב גדול ופריסת מדיה רחבה – מתבצע תהליך מובנה ומעמיק יותר של פניה למעצבים על בסיס בריף אסטרטגי לצורך גיבוש קונספט קריאטיבי שמותאם באופן ייחודי לנושא ומטרות הקמפיין, וככזה צילומים עבורו נעשים באופן ייעודי לקמפיין, הן סטילס הן וידיאו.

צילום: לפ"מ