בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: רויטרס

המון מלל סותר נשפך על הציבור ביחס להיקפי הבניה ביו"ש. הגיע הזמן להציג נתוני אמת מדויקים: בשלושת הרבעונים הראשנים של 2017 החלו להיבנות ביו"ש 1120 יחידות דיור, כחצי מהתקופה המקבילה בשנת 2016.

עבור אוכלוסייה של 400,000 מתיישבים זה משול להקפאת בנייה של ממש.

את הנתונים האלו מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל. הלשכה מציינת בדו"חות שהיא מקבלת נתונים מסודרים מכמה גופים, בראשם משרד הבינוי והשיכון. אלו לא נתונים "מטעם" ואין יותר רשמי ומסודר מזה.

יודגש כי נתוני 2017 אינם סופיים ומסוכמים מבחינת הלמ"ס ויש להתייחס אליהם כנתונים מקורבים בלבד. כאשר רוצים לבדוק מדיניות בניה של ממשלה יש לבדוק רק נתון אחד: התחלות בניה בפועל לתקופה. מה שקורה בוועדות תכנון חשוב כשלעצמו, אבל אף אחד עדיין לא עבר לגור בוועדת תכנון, לכן, ברשותכם, נבדוק רק מה החלו לבנות בפועל.

יודגש כי הלמ"ס לא מפריד בין התחלות בניה בגושי ההתיישבות הנחשבים קונצנזוס לבין בנייה מחוץ לגושים, לה משמעות מדינית. אנחנו לכן נניח, שמאחר ורוב היהודים ביו"ש גרים בגושים, שם גם הייתה רוב הבניה, ולכן המשמעות המצערת היא שמאות בודדות של דירות בעלות משמעות מדינית נבנו ביו"ש מתחילת השנה, ואם מסתכלים על ה-5 שנים האחרונות, קשה לטעון שמה שנבנה מחוץ לגושים הוא בעל משמעות מדינית מרחיקת לכת.

מאחר ונתוני הרבעון האחרון של 2017 טרם פורסמו, וכדי להשוות "תפוחים לתפוחים", נבדוק את 3 הרבעונים הראשונים של כל שנה כדי שתוכלו להתרשם בעצמכם:

המשמעות מדהימה היא שבעידן ממשל טראמפ, זה שהצהיר רשמית ש"ההתנחלויות אינן מכשול לשלום", ממשלת ישראל בונה חצי ממה שבנתה בשנת 2016, אז לנשיא ארה"ב קראו ברק חוסיין אובאמה.

למה? אם תרצו לסנגר על הממשלה תוכלו לטעון שהליכי בניה לוקחים זמן, אבל לא בטוח שזה המצב. לפי מה שמפורסם חדשות לבקרים ככל הנראה יש מלאי תכנוני לא מבוטל שפשוט לא מאושר לבניה. המסקנות עבור הציבור הימני קשות: ממשלת הימין מבזבזת זמן ולא קובעת עובדות בשטח.

כאשר השמאל מגיע לשלטון מהר מאוד צצה יוזמה מדינית שביסודה פינוי ישובים ונסיגות: כך היה בתקופת רבין, אחר כך ברק, ממשלת שרון השנייה ואולמרט, ללמדכם שהימין לא באמת 40 שנה רצוף בשלטון ומהפך פוליטי יכול להתרחש כל רגע.

למעשה, כאשר בודקים התחלות בנייה בממוצע לממשלה, רואים שממשלות נתניהו משנת 2009 בנו ביו"ש בערך באותו קצב כמו ממשלת אולמרט וממשלת שרון השנייה. אין ספק שממשלת ימין שומרת על יו"ש וחוסמת סכנות כבדות, אבל בכל האמור להתיישבות, ממשלות נתניהו בנו בדומה לאולמרט ושרון.

נתוני הלמ"ס היבשים לפניכם:

ממוצע התחלות בניה לשנה בשנים 2009-2016 (ממשלות נתניהו) - 1812 יח"ד לשנה.

בממשלת אולמרט, 2006-2007-2008: 1774 יח"ד לשנה.

בממשלת שרון השניה (ממשלת הגירוש) 2003-2005: 2018 יח"ד לשנה.

ההתיישבות ביו"ש איננה עניין מגזרי. תפקידה לקבוע עובדות בשטח, ברוח הציונות, שימנעו אפשרות לנסיגות שיסכנו את קיומה של מדינת ישראל. רק דמיינו מה היה קורה לו הייתה נפתחת מלחמת יום הכיפורים כאשר ישראל בגבולות 67', האם מדינה ברוחב 14 ק"מ הייתה שורדת את מתקפת הפתע?

הישובים ביו"ש הם למעשה חגורת הביטחון המזרחית של ישראל. לכן, את עיקר הבניה יש לכוון לגב ההר, החלק המזרחי של יו"ש, לישובים שרבין אהב לכנות "התנחלויות ביטחוניות". התבססות יהודית מאסיבית בגב ההר, לאורך ציר אלון ובאזור חברון וצפון ים המלח תמנע חזרה לקווי 67'.

לראשונה מאז 1996, עת נבחר נתניהו לראשות הממשלה, הוא עובד מול ממשל רפובליקני אוהד. לפחות בינתיים, הימין בישראל בשלטון, טראמפ מחזיק במושכות בוושינגטון, ה"פלסטינים" לא מעניינים אף אחד, אפילו לא בעולם הערבי, ומצבנו המדיני מעולם לא היה טוב יותר.

אז איך יכול להיות שאנו לא רואים גל בניה ענק מחוץ לגושים ביו"ש כדי "לסגור סיפור" באופן סופי? נקווה שלא נסתכל בתסכול על התקופה הזו ונקונן על ההחמצה הגדולה. הגיעה עת למעשים.