מגלים היסטוריה בשומרון

תלמידי בית הספר ע"ש בנציון נתניהו ביישוב ברקן, מצאו ממצאים מתקופת התלמוד בחפירות בגתות ברקן שבאיזור התעשייה הסמוך ליישוב.

התלמידים חשפו במקום מטבעות וכמויות גדולות של פסיפס, המביאות את החוקרים לחשוב שככל הנראה התנהלו במקום חיי יוקרה וייתכן כי המקום אף היה סוג של מרכז שילטוני בתקופה זו.

"כמות הפסיפס באיזור יוצאת דופן", אומר אחיה כהן תבור, הארכיאולוג המלווה את חפירות הילדים. "טרם חשפנו את רצפת המקום. יש לשער כי יש שם שרידי פסיפס. אם הפסיפס לא שרד אנחנו משערים שבמקום חיו חיי יוקרה שכן הפסיפס היה יקר מאוד מאוד באותה עת".

"חקירת הממצאים ההיסטוריים בשומרון - מרגשת", אומר יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון. "המועצה שמה בראש סדר העדיפויות שלה את נושא החינוך. מעל מחצית מתקציב המועצה מושקע בחינוך ואנחנו בטוחים שהתלמידים שנחשפו לפרוייקט ולחפירות לומדים לא רק אהבה למחקר ולידע אלא גם מתחברים רגשית אל האדמה הזו. ואין דבר חשוב מזה".

יעל איילון, מנהלת בית הספר יחד עם המורה שהובילה לפרוייקט המיוחד הזה, מלכה רוטשילד, אומרות כי "מעבר לתגלית המרגשת הדבר החשוב באמת שקרה כאן הוא שהילדים רואים שניתן למצוא עניין וניתן ללמוד ולחקור גם מחוץ לגבולות הכיתה.

''הילדים מבקשים ללמוד עוד על הנושא מעבר לשעות בית הספר ונראה שפרצנו את אחד הדברים החשובים בתחום החינו.ך עוררנו את הסקרנות שלהם לעולם סביבם, לחקר ולאהבת המדע".

עדן ג'אן תלמידת כיתה ד' אמרה "החלום שלי הוא להיות ארכיאולוגית, אני ממש נהנית להיות כאן. זה הרבה יותר כיף ומעניין מללמוד בכתה. למרות שכאן אין כיסאות ומזגן טוב לנו ללמוד כאן".