הציידים נערכים לשטפונות
הציידים נערכים לשטפונותצילום: פלאש 90

סוף השבוע צפוי להיות סוער, כך לפחות מדווחים החזאים, ובבית ספר שדה כפר עציון מתכננים לצאת ביום שישי למדבר יהודה על מנת ללכוד שיטפונות. על תופעת הציד הזו שוחחנו עם בנימין טרופר, איש בית הספר.

על ההיערכות לימי הסערה המתקרבים הוא אומר כי "בעיקר יש ציפייה, גם כי החורף חלש וגם כי שטפון זו תופעת טבע ייחודית ומרשימה מאוד שכאשר היא קורית, והיא לא קורית הרבה, אנחנו נהנים ומתרגשים לראות את הטבע במיטבו".

טרופר מסביר כי אירועי השיטפונות לא מתרחשים בכל ירידת גשמים ואין מדע מדויק שיכול לחזות היכן יהיה השיטפון ואם בכלל יהיה שיטפון כזה. לעיתים, הוא אומר, ניתן לעמוד במקום גשום ולא לראות שיטפון מתקרב, ולעומת זאת לעיתים "עומדים במדבר, מעליך שמש ואו שהכול יבש פתאום מגיע גל גדול מגיע ושוטף את הנחל. לכן זו סיטואציה מרגשת כל כך. הרבה משתנים ולא ניתן לדעת מראש".

ציד שיטפונות, אומר טרופר, אינו רק למשוגעים לדבר. אפשר להגדיר זאת כ"שיגעון נרכש": "אפשר להצטרף וללמוד. זו תופעה שמי שרואה אותה בפעם הראשונה, גם מי שלא היה משוגע לדבר, מתרגש מאוד. מצד שני צריך לדעת שזו תופעה עם סיכון מסוים. צריך לדעת את הסכנה, להבין איך שיטפון מתנהג, מה העוצמה שלו, איפה מסוכן לעמוד דבר שמסכן את חייו כפשוטו. אנחנו מאוד מקפידים על נהלים מחמירים מאוד כי הסכנה ששיטפון צופן בתוכו היא גדולה מאוד. זו עצמת מים שאנשים לא מבינים אותה. זה סוחף מכוניות אוטובוסים ובוודאי בני אדם. מי שלא מבין את העוצמה שלא יילך. ללכת לבד מבלי להבין את עצמת הזרימה זו סכנת חיים".

ההיערכות כוללת לא רק היכרות עם השטח. "כדאי לבוא עם נעלים טובות ולא נעלי עקב... או נעליים רגילות. צריך לדעת איפה עומדים, לא באפיק של נחל, לא קרוב לגדה, ראיתי הרבה פעמים שמדרונות הרים מתמוטטים בצורה שקשה לדמיין, לכן שומרים על מרחק בטיחות ומיקום בטוח ועדיין רואים דברים מאוד יפים".

ואיך מגיעים לנקודת שיטפון? יודעים על נקודות צפויות או מהמרים? "אנחנו נעזרים במכ"ם עננים דרך האינטרנט, זה מכ"ם שנותן מידע אמין על מיקום ועוצמת העניין והגשמים שיהיו. אנחנו נעזרים בזה כדי לקבל פרופורציות על האזור, מדברים עם חברים, בדואים מהאזור, ואז מרכיבים מונה של המקום שבו יש סיכוי שנראה שיטפון".

ואיך מסתדרים הבדואים בעונות של שיטפון? "הם מתורגלים יותר טוב מכולנו ביחד. הם לא מסתובבים במקומות מסוכנים. הם מוצאים מחסה במבנים. הם יודעים להיערך ומי שמסתבכים הם אנחנו. הם חיים בשטח ולכן יודעים להסתדר מעולה".

עוד שאלנו את טרופר אם גם למי שראה שיטפונות בחו"ל יש מה להתרגש משיטפונות ישראליים, והוא משיב: "מי שראה שיטפון בחו"ל הלך לארץ מלאה במים תמיד ובחורף זורם קצת יותר. מי שרגיל לראות את המדבר היבש ופתאום רואה שישה ימים רטובים שבהם יש שיטפון זה משהו אחר לגמרי, מעבר לתיאור התנ"כי של שיטפונות שרלוונטי עד היום".

ואם בכל זאת נקלענו לשיטפון ששוטף אותנו כי נהגנו שלא בזהירות, נראה שקשה מאוד לתת הנחיות: "שלא ימצא את עצמו שם, ואם בכל זאת זה קורה שיצוף עם רגליים קדימה... אבל נדירים המקרים שבהם אנשים נסחפו לשיטפון ויצאו ממנו בחיים. מדובר בעצמות שקשה לדמיין".