רותם עם אחד הכדורים שמצא
רותם עם אחד הכדורים שמצאצילום: ביה''ס בנציון נתניהו

100 שנים לאחר אחד הקרבות האחרונים בין האנגלים לטורקים במלחמת העולם הראשונה, ילדים בכיתה ד' חשפו חמישה כדורי רובה טורקים בני למעלה מ-100 שנה.

הממצאים נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות משותפות של ילדי ביה"ס 'בנציון נתניהו' בברקן שבשומרון יחד עם אוניברסיטת אריאל, כחלק ממיזם לו שותפים אגף החינוך במועצה האזורית שומרון וחברת "דגש ארכיאולוגיה תיירותית".

שני הילדים, ליהי דרורי ורותם טנא, גילו את הממצאים יחד בחפירה אחת בלבד. מאוחר יותר נחשפו במקום עוד שלושה כדורי רובה מאותו סוג.

רותם גילה לאחר שחזר הביתה וסיפר על כך להוריו, כי סבא-רבא שלו היה חייל בצבא הטורקי. "זה מאוד מרגש, כאילו מצאתי חלק מההיסטוריה המשפחתית שלי כאן ליד הבית בשומרון. החלום שלי הוא להיות ארכיאולוג ולגלות עוד חלקים של היסטוריה במדינת ישראל", אמר הילד.

הסבא-רבא (משמאל) כלוחם בצבא הטורקי
הסבא-רבא (משמאל) כלוחם בצבא הטורקיצילום: המשפחה

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, התומך במיזם שיבח את התלמידים ואת מנהלת ביה''ס, יעל איילון, והמורה מלכה רוטשילד, שדחפו והובילו לקיום הפרויקט. "השומרון עשיר בהיסטוריה וזו הוכחה נוספת לכמה עוד ניתן לחפור וללמוד על ההיסטוריה של הבית שלנו".

עוד הוסיף דגן, "זה שיתוף פעולה נהדר שמאפשר לתלמידים להיחשף לתחום ידע מרתק ומאפשר להם להציץ מעבר לנוף אל ההיסטוריה של הבית שלהם, להעריך אולי אף יותר כל רגב אדמה ולהיות מחוברים אליה.

''בעידן בו האייפונים והמסכים ממלאים הרבה מיומו של ילד, מדובר במיזם חשוב ומבורך שנותן לילדים אפשרות לצאת מהכיתה הסגורה אל השטח", הסביר ראש המועצה.

הארכיאולוג המלווה את החפירות, אחיה כהן תבור, הסביר, "מצבם של הכדורים מראה שהם כבר נורו מהרובה. ההשערה היא שהכדורים בני למעלה מ-100 שנים שכן הם מתאימים לטכנולוגיה מוקדמת יותר של ירי. זו כמות יוצאת דופן של כדורים לאזור כזה, ומרתק לנסות להבין למה בדיוק הם שימשו ובאיזו סיטואציה".

צילום: ביה''ס בנציון נתניהו
צילום: ביה''ס בנציון נתניהו

העיתונאי הוותיק, חגי הוברמן, סיפר על הקרבות שהתרחשו באזור. "הקרבות בין הבריטים והטורקים באזור זה התקיימו בדיוק לפני 100 שנה – ונמשכו כשנה. בחורף תרע"ח, פברואר 1918, התייצבו הכוחות הטורקים והבריטים לאורך קו חזית שנקרא 'קו העוג'ות', שכן הוא חיבר בין שני נחלים שנקראים עוג'ה – הירקון במערב והעוג'ה ליד יריחו במזרח.

''קו זה עבר סמוך לכפרים חארס וסלפית, לא הרחק מאיזור ברקן, בו נמצאו הכדורים. רק כעבור שנה, בספטמבר 1918, התקדמה הדיביזיה ה-10 הבריטית צפונה לעבר הכפרים איסככה סלפית וחארס, כולם סמוך לעיר אריאל של ימינו, צפונה לכיוון שכם וג'נין. אלו היו בין הקרבות האחרונים שסיימו את מלחמת העולם הראשונה'', תיאר הוברמן.

ראש המועצה יוסי דגן עם הילדים בחפירות
ראש המועצה יוסי דגן עם הילדים בחפירותצילום: רועי חדי