יוסף משה כהנא
יוסף משה כהנאצילום: באדיבות המצולם

דמות תורנית שהיא מקור השראה בשבילך:

מורי ורבי כ"ק האדמו"ר מבעלז. פרט לעובדה שהוא צדיק גדול, הוא חכם הרואה את הנולד, רועה נאמן לצאנו ולכל עם ישראל. אחת התכונות החזקות אצלו שהוא לא מתייאש משום יהודי, כרועה שדואג אפילו לכבשים שהרחיקו לכת עד שיחזרו לשתות מבאר מים חיים. הוא מנהיג דגול שמבין היטב את האתגרים של הדור, ובמקום לאסור כל דבר הוא מחפש פתרונות מראש כדי שלא ייווצרו מכשולים ובעיות.

שלושת שירים מועדפים:

"קה אכסוף" של רבי אהרן הגדול מקרלין - גם הלחן וגם המילים שלו מצמררים את הנשמה ומחממים את הלב לאבינו שבשמיים. מביא להתעלות גדולה. זכיתי שהביצוע שהפקתי נעשה הפופולרי ביותר וחשף את השיר למאות אלפי בתים בכל רחבי תבל. "אני מאמין" של רבי שלמה קרליבך - לחן מלא געגועים ורגש עמוק. אני שר עליו הרבה פעמים חרוזים ב"מצוה טאנצן" כשאני מופיע. באופן כללי קרליבך מאוד מדבר אליי, והוא דוגמה נפלאה לכך שכאשר מישהו יוצר מהנשמה המוזיקה שלו חוצה מגזרים. "צמאה לך נפשי" של בעלז - המילים מבטאות את צימאון הנשמה להתקרב לבורא. אני שר את זה הרבה בשולחן שבת ובעוד הזדמנויות.

מה מצחיק אותך?

אם לא נתפוס את עצמנו בעודף רצינות, אז החיים עצמם משעשעים מאוד. כחלק מההתמודדות עם לחץ בעבודה אני מוצא את ההומור כלי עבודה חשוב שמאפשר לשמור על שפיות. בעיקר אני מתחבר להומור יהודי. בדיחות טובות מהשטייטל של פעם. הכי מצחיק אותי שאנשים עדיין מצפים שיהיה יושר בעולם. לצערנו כמו ששלמה המלך כתב: מה שהיה הוא שיהיה.

לאן תפנה תקציב של מיליון דולר בתחום התרבות?

למכון לחקר המוזיקה החסידית. הוצאת השירים היהודיים של פעם, לאתר שירים שנשכחו, לחקור מקומות ואירועים היסטוריים שיצרו אבני דרך בנתיב המוזיקה היהודית-חסידית. הייתי רוצה שייקום מעין מוזיאון עם מוצגים, תקליטים עתיקים ואירועים מוזיקליים שיהווה אבן שואבת לבני נוער ולמבוגרים.

הבילוי המועדף עליך:

לטייל ולפגוש אנשים חדשים וקהילות חדשות.

איזה זמר היית רוצה שישיר בפרויקטים של 'לחיים טיש'?

זאנוויל וויינברגר. זמר עם קול צח וטהור, עם המון רגש ונשמה. כובש את כל העולם.

מופע חסידי שחקוק עד היום בזיכרונך:

טיש של האדמו"ר ה'ישועות משה' מויז'ניץ בקנדה, שהתקיים כשהייתי ילד. זה היה טיש עוצמתי ביותר וזיכרונו נחקק בליבי לעד.

מה החלום המוזיקלי שאתה שואף להגשים?

להוציא עוד ועוד 'לחיים טיש' ודיסקים חסידיים אותנטיים מקוריים וטהורים. אם זה שירים חסידיים, או ספרדיים כמו 'מזרח טיש' שיצא לאחרונה והרעיש עולמות. העיקר שיהיה על אדני הטוהר והקדושה, ויחמם את לב עם ישראל לאביהם שבשמיים.