עליזה לביא
עליזה לביאצילום: הלל מאיר/TPS

ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק חדשה של חברת הכנסת עליזה לביא, שמטרתה להגביר גיוס של בנות דתיות לצה"ל.

ההצעה מבקשת לקבוע כי תצהירי הפטור יימסרו על ידי המועמדת לגיוס בלבד, ובכך לחסום אפשרות של שליחים שיגיעו לבתי הספר הדתיים לצורך החתמה מרוכזת על תצהירי פטור.

על פי ההצעה תחוייב נערה שמעוניינת ללכת לשירות לאומי מטעמים דתיים ולא להתגייס להגיע למסור הצהרה בנושא בפני בית משפט או בית דין רבני

לביא טוענת כי "הצעת החוק נועדה למנוע הפעלת לחץ פסול על צעירות דתיות שלא להתגייס לצה"ל. בהצעה מבקשת לקבוע כי מיועדת לשירות ביטחון שאינה מעוניינת לשרת בצה"ל מטעמים דתיים, תתן את הצהרתה בבית המשפט או בבית דין רבני, לפי העניין".

היא גם מציעה לקבוע כי "מיועדת לשירות ביטחון תעביר את התצהיר באופן ישיר לצה"ל ולא באמצעות צד שלישי".

לדבריה, "מטרת ההצעה אינה לעודד בחירה בגיוס לצה"ל על פני השירות הלאומי או להפך, אלא להבטיח כי הבחירה תהיה נתונה בידי המועמדת לגיוס ובני משפחתה".

ח"כ לביא אומרת כי "מדובר בהחלטה אישית וערכית של כל נערה, ויש להבטיח שהיא ניתנת מתוך רצון חופשי ולא מתוך לחץ חברתי או מוסדי. ההצעה באה לשים סוף למסע ההפחדה נגד בנות משרתות, ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת וחופשית יחד עם משפחתן, ללא לחצים וללא מורא".