תרגיל חטמ"ר בנימין

תרחישים של סיכול פיגועי דריסה, התמודדות עם ירי על צירים וניסיונות חטיפה - בדיוק עם סיטואציות כאלה התמודדו כוחות הסדיר והמילואים של החטיבה המרחבית בנימין בתרגיל החטיבתי, במסגרתו הם שיפרו את מוכנותם לתפעול אירועי חירום מסוג זה.

אך בתרגיל האחרון, שנערך בשבוע שעבר, לא הסתפקו בסיטואציות מדומות, והוציאו את גדודי המילואים למבצע אמת בכפר בידו הסמוך ליישוב הר אדר.

בתחילת התרח"ט התאמנו הגדודים הסדירים על תרחישים אפשריים במקרה של הסלמה, כשבהמשך, גויסו גם שלושה גדודי מילואים. "התרגיל נועד לכנס את גדודי המילואים ולבנות את כשירותם להתמודד עם מצבי הסלמה או גיוס בחירום", סיפר סא"ל אוקה, מפקד גדוד (מג"ד) המילואים 43.

גזרת בנימין ידעה בשנה האחרונה לא מעט אירועי טרור, ביניהם רצח משפחת סלומון בחלמיש והפיגוע בהר אדר, בו נרצחו לוחם מג"ב ושני מאבטחים. אי לכך, מוכנותם של כוחות חטיבה זו לפעולה היא בעלת חשיבות גדולה.

"אנשי המילואים מגיעים מכל קשת העיסוקים באזרחות, ביניהם - עצמאים, שכירים ואנשי עסקים. הם עוזבים הכל כדי להתייצב למשימה", מציין בגאווה סא"ל אוקה. עם הגעתם, החלו לוחמי המילואים לעדכן את התוכניות האופרטיביות שלהם ולתרגל שלל סיטואציות. "לכל גדוד יש גזרה ספציפית שאותה הוא לומד ובה הוא מבצע תעסוקה מבצעית", הוסיף המג"ד.

בעיצומו של התרגיל היה על גדודי המילואים ללמוד את גזרת הכפר בידו. הם שיננו את הצירים המרכזיים בכפר ואת מאפייניו, הכל כדי להגיע מוכנים לרגע האמת - יציאה למבצע נרחב בכפר שידוע כמעוז חמאס בגזרה. מטרתם הייתה ברורה - לתפוס אמל"ח וכספי טרור, ולבצע מעצרים שיקנו שקט לתושבי הגזרה.

המבצע היה כרוך באתגרים. "כששלושה גדודים נכנסים יחד עלולות להיווצר הפרות סדר, בייחוד בכפר אלים כמו בידו", מסביר סא"ל אוקה, אך מדגיש את מוכנות הכוחות להתמודדות: "היתרון הוא שגדודי המילואים כבר ביצעו פעילות מבצעית באזור ומכירים את הגזרות שלהם טוב, מעבר לאימון והלמידה שביצענו טרם היציאה למבצע".

בנקודת היציאה למבצע אוסף המג"ד את לוחמי גדוד 43 לתדריך: "אנחנו מבצעים את העבודה באופן מסודר ומקצועי וכשנסיים נחזור כולנו יחד". הוא מאחל "שיהיה בהצלחה", והם יוצאים לדרך.

שלושת הגדודים פעלו בנפרד, כל אחד בהתאם ליעדיו. בסיום פעילות אינטנסיבית מתגלה תמונת ההישגים המלאה - שניים מתושבי הכפר החשודים בפעילות חבלנית עוינת נעצרו, והכוחות איתרו אקדח וציוד נוסף שהיה עלול לשמש לפיגוע עתידי.

"כשאנחנו מחרימים את הציוד הזה ותופסים אמל"ח וכספי טרור, אנחנו מעבירים מסר לצד השני - צה"ל נמצא בכל מקום, ויכול להגיע בכל זמן ומתי שיידרש", מדגיש סא"ל אוקה.

המבצע הושלם בהצלחה. "ביצענו את המשימה באופן המקצועי והערכי ביותר, והבאנו תוצאות בתפיסת האמל"ח ובהקניית ביטחון לתושבים", מסכם סא"ל אוקה.

צילום: דובר צה''ל