ח"כ נחמן שי
ח"כ נחמן שיצילום: חזקי ברוך

ועדת השרים לחקיקה תדון מחר (ראשון) בהצעת החוק של ח״כ נחמן שי (המחנה הציוני) לתיקון פקודת מס הכנסה, שמבקשת להסדיר את בעיית מיסוי היתר בישראל.

הצעת החוק שחתומים עליה כמחצית מחברי הכנסת, מבקשת לחייב את רשות המסים לבצע החזר מס באופן אקטיבי. כלומר, ליידע את הנישום שלגביו התקבלו נתונים כי עומדת לזכותו יתרת מס. לאחר שיאשר את הפרטים, רשות המסים תעביר את יתרת המס לחשבונו.

מדי שנה מחזירה רשות המסים כ-700 מיליון שקלים לשכירים אשר פונים לרשות המסים ומבקשים החזר בגין גביית יתר. אולם, רשות המסים אינה נוקטת מאמצים מיוזמתה כדי לאתר את הזכאים, וכך מיליוני שקלים שמקורם בגביית יתר נותרים בידיה.

לגביית יתר של מסים סיבות רבות. העיקרית שבהן היא שבמדינת ישראל שכירים משלמים מס ברמה חודשית, בעוד שהחישוב של חבות המס נעשה בפועל באופן שנתי, מה שגורם להפרשים. כך שאם במהלך השנה שונה מקום העבודה, שכר העבודה, הייתה אי רציפות תעסוקתית או שינוי במצב האישי, ככל הנראה שלנישום תיווצר זכאות להחזר מס. סיבה שניה היא חוסר מודעות של הנישום לזכאויות שונות המוקנות לו בדין.

סיבה שלישית נעוצה בקשיים פנימיים בהעברת מידע בין הרשויות השונות, כמו נתונים הקיימים אצל המוסד לביטוח לאומי בנוגע לתקופת עבודתו של אזרח בשנת מס מסוימת ואינה מגיעה למעסיקים השונים.

ח"כ שי, יוזם החוק, אמר כי ״הצעת החוק דורשת לעשות צדק עם ציבור אזרחים גדול שמילאו חובתם האזרחית למדינה ושילמו מס יתר. הם זכאים להחזר מתאים. לא ייתכן כי רשות המיסים תיתן יד לגזל כספי מס שלא בצדק".