יאיר לפני התרומה
יאיר לפני התרומהצילום: יח''צ

בסוף המחזור הראשון שלו כמפקד טנק, קיבל יאיר מוזנון (21) מישיבת ההסדר בעותניאל, טלפון מפתיע שבישר לו כי הוא נמצא מתאים לתרום מח עצם לאוריאן, נער בן 13 חולה בלוקמיה שנמצא במצב בריאותי קשה.

"כשקיבלתי את הטלפון מנציגי מאגר ההשתלה של עמותת 'עזר מציון' הרגשתי כמו בן אדם שאראלה ממפעל הפיס התקשרה אליו", הוא מספר.

"אין ספק שלהיבחר כמתאים להשתלת מח עצם זהו סוג של זכייה בלוטו, אבל זה יותר משמעותי וגדול מזה, כי יש פה אפשרות ממשית לזכות אדם אחר בחיים, וזה הדבר הטהור והמזוקק ביותר שקיים".

"מה שכן", הוא מוסיף, "בהתחלה חששתי שהדבר יפגע בי מבחינה צבאית כי זה היה המחזור הראשון שלי כמפקד טנק, אבל בצבא חיבקו אותי וקיבלו באהבה את ההחלטה שלי לצאת לחופשה קצרה ולתרום למען האחר".

לאחר בדיקות מקיפות, ולאחר שהתברר שישנה התאמה מלאה להשתלה, החל יאיר בתהליך ההכנה לקראת ההשתלה. "קיבלתי זריקות שבעצם הגבירו את ייצור תאי מח העצם, כאשר המושתל עצמו עבר טיפולים כימותרפיים קשים שמכינים אותו לקראת ההשתלה ואתה מתקשה להבין שזה מה שילד בן 13 צריך לעבור".

לאחר ההכנות ההשתלה עצמה עברה בהצלחה. יאיר מספר כי "רק לאחר שנה מרגע השתלת מח העצם יאפשרו לי לקיים מפגש בין עם הנתרם, וזה כדי לראות שההשתלה ותהליך ההבראה הצליחו באופן סופי, כך שלפני ההשתלה אתה רק מקבל פרטים כלליים מאוד על זהות המושתל.

"ידעתי שמדובר בילד בן 13 שחולה בלוקמיה, אך לא מעבר לזה. אני בהחלט מחכה בציפייה למפגש איתו, ולראות מי הילד שזכיתי לעזור לו ולהוסיף מצדי עוד טיפה אור בעולם. עוד עשרה חודשים כבר אזכה לראות מיהו הילד".

המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של 'עזר מציון', שהוקם לפני כעשרים שנה, כולל 877,315 תורמים פוטנציאליים שבזכותם בוצעו 2,657 השתלות מצילות חיים.

מנהלת המאגר, ד"ר ברכה זיסר, אמרה "אני גאה ומתרגשת מכל הצלת חיים. זו זכות גדולה עבורנו להיות שותפים להצלת חיי אדם. סיפורם של ליאור ואוריאן הוא סיפור מרגש ומרתק של הצלת חיים וערבות הדדית, שהוא ערך היסוד של 'עזר מציון'".

עמותת 'עזר מציון' יוצאת במבצע התרמה, 'פרס מציל חיים', במהלכו מתנדבים יעברו בכל רחבי הארץ ויגייסו תרומות לטובת פעילות העמותה. "במהלך השנה 'עזר מציון' נמצאת שם עבור כל מי שזקוק לעזרה, אולם הפעם עזר מציון פונה אליכם ומבקש את עזרתכם", אומר יו"ר ומייסד הארגון, הרב צו'לק.

"אנחנו זקוקים לשותפות שלכם במאמצים להקל ולתמוך על אוכלוסיית החולים ובני משפחותיהם. הקשיים גדולים והצרכים מרובים. 'פרס מציל חיים' הוא מיזם ייחודי שבו אתם יכולים להירתם, להקל, לתמוך ולהציל חיים פשוטו כמשמעו וגם לזכות בפרסים", הוסיף הרב.

כל תרומה שתתבצע תזכה את התורם לא רק במעשה החסד, אלא גם בכרטיס להגרלה נושאת פרסים שתתקיים בתום מבצע ההגרלה, הכוללת רכב, רהיטים, ציוד חשמלי, טיסות לחו"ל, ועוד.