רומא
רומאצילום: פלאש 90

בכירים בקהילה היהודית ברומא דורשים מהשלטונות להסיר את שמו של מלך איטליה השלישי ויטוריו אמנואלה, ממבני ציבור ברחבי המדינה.

מלך איטליה השלישי זכור לרעה בקרב יהודי המדינה בעקבות שתיקתו בשנות השואה כאשר החלה איטליה בלחצו של היטלר לאמץ חוקים אנטישמיים שחשפו את נתיניו היהודים לרדיפות ולבסוף להשמדה.

ויטוריו אמנואלה השלישי, שמלך על איטליה 46 שנה זכור לשמצה כמי שנתן את ראשות הממשלה לבניטו מוסוליני, חתם ב-1938 על חוקי הגזע שלו ובהמשך על החלטתו של מוסוליני להצטרף למלחמת העולם השניה לצד גרמניה הנאצית.

אמנם במרוצת הימים קבל המלך על החקיקה האנטישמית בפני שליט איטליה מוסוליני, אך לא נקט בצעדים נוספים.

לדברי בכירים בקהילה היהודית, קבלת החוקים סתרה את שבועתו של ויטוריו אמנואלה עם כניסתו לתפקידו, ואת שבועתו לחוקה האיטלקית. איטלקים רבים סיכנו את חייהם על מנת להציל את בני ארצם היהודים, דבר שהבליט את מחדליו של המלך.

המלך הובל, יחד עם מוסוליני, אל הברית עם היטלר שהובילה את צבאו לאבדון, את מדינתו לכיבוש בידי זרים, ואת נתיניו היהודים להשמדה.

הנושא הטעון עלה בעת האחרונה מחדש לאחר שלפני כחודש הביאו את עצמותיו של המלך ממצרים שם מת ונקבר, והוא נקבר שוב בטקס ממלכתי מלא באיטליה שצרם מאוד ליהודי המדינה שמחו על התהילה שזכה האיש שיתכן ויכול היה למנוע את השמדתם של יהודי איטליה, ולא נקף אצבע למנוע את הזוועה.

"צריך לומר בקול רם וברור: ויטוריו אמנואלה השלישי היה שותף של המשטר הפשיסטי שאת עלייתו ואלימותו לא מנע עוד מחודשיו הראשונים, ומעולם לא נשפט בשום בית דין בגין אשמות חמורות אלה, אין לחלוק שום כבוד ציבורי למי שנשא באחריות להחלטות שהמיטו קלון על המדינה כולה. איטליה לא יכולה ולא צריכה לשכוח", אמרו בכירים בקהילה היהודית ברומא.