פרץ ואוחיון
פרץ ואוחיוןצילום: ללא קרדיט

בכינוס מיוחד של השדולה למעמד האדם העובד בישראל דנו בתופעת מורות ומורי הקבלן לרגל העלאת הצעת החוק של ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) להפסקת שיטת ההעסקה הקבלנית במשק.

"יש מי שאומר שהצעת החוק שלי להוצאת ההעסקה הקבלנית מחוץ לחוק, אשר תעלה היום במליאה, היא הצעה אגרסיבית. האם הניצול וההשפלה והשהיית הזכויות הסוציאליות והפיטורים מדי שנה אינם אגרסיביים?", שאל פרץ.

''האם זה לא אגרסיבי כשעובד הקבלן הולך לבנק לא זוכה באשראי או במשכנתא כמו עובד בהעסקה ישירה? מורה קבלן מפסיד לא רק בשוק העבודה, אלא גם בעולם החיצוני. זאת השעה להחליף את תפיסת העולם הקפיטליסטית הקיצונית שבבסיס ההעסקה הקבלנית בתפיסת עולם חברתית בה הממשלה לוקחת אחריות''.

ח"כ פרץ הוסיף כי ''באמצעות מאבק משותף של כל הכוחות - איגודי העובדים, הסטודנטים, התלמידים, ההורים, ארגוני החברה האזרחית וחברי הכנסת - נוכל לממש את החזון של הוצאת כל ההעסקה הקבלנית מחוץ לחוק״.

חבר הכנסת לשעבר שמעון אוחיון, מי ששימש כיו"ר השדולה לקידום מעמד המורה, אמר כי "עובדי קבלן בהוראה זה עוול כפול. מצד אחד, אותם מורים מלמדים כתף לכתף עם שאר המורים, אך אינם זכאים לאותם זכויות ובכך ישנה פגיעה קשה במעמד המורה.

''מצד שני, ידוע שרק רשויות מקומיות חזקות אשר יש להן עודף תקציבי, מסוגלות להחזיק מורים נוספים כעובדי קבלן ועובדה זו רק מעצימה את הפערים בין הרשויות. על כן, יש לבטל כליל את עובדי ההוראה בחברות קבלניות", הדגיש אוחיון.

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (המחנה הציוני) אמר כי "זו תופעה מחליאה שלא יורדת מסדר היום כי כתם מהסוג הזה לא ניתן למחוק. מה ששמענו פה היום יוצר תשתית למאבק לאומי. הציבור לא בקיא אבל מורים משפיעים על חייהם של כל אחד ואחד מילדים שלנו וברגעים הכי קריטיים בחייהם.

''מקצוע ההוראה הוא מקצוע שהממשק האנושי בו הוא גורלי לעתידו של האדם וכשאתה מייצר שתיים או שלוש קסטות של מורים אתה גורם להרס של מערכת שלמה, של דורות שלמים לעתיד", הזהיר הרצוג.