אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

בתי המטבחיים יחדשו כבר בימים הקרובים את השחיטה הכשרה בהולנד בהתאם להסכם בין הקהילה היהודית ונציגי הממשלה והפרלמנט.

על הצעד הודיע היום (שני) הרב אליעזר וולף, אב"ד אמסטרדם וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'.

לדבריו, ההסכם שנחתם לפני כשבעה חודשים נכנס לתוקפו בתחילת שנת 2018 והוא מגביל את השחיטה בהולנד 'רק לצרכי הקהילה' – 3000 ראשי בקר לשנה.

עוד הוסכם כי רגע מות הבהמה ייקבע על ידי השוחט ורק הוא יהיה מוסמך לקבוע האם הבהמה עדיין בהכרה לאחר 40 שניות מרגע השחיטה כדי למנוע יריית 'הימום לאחר 40 שניות', כלשונו.

מחר יעבירו הרב וולף ונשיא איחוד הקהילות בהולנד (NIK), יונתן סוסמן, את הדו"ח הוטרינרי המיוחד שהכינה הקהילה על קביעת רגע המוות של הבהמה. מחברי הדו"ח שעקבו אחר בתי המטבחיים במשך חודש קובעים כי 85% מהבהמות אינן בהכרה לאחר 40 שניות מרגע השחיטה ולכן אין צורך בביצוע זריקת ההימום כדי לשחרר את הבהמה להמשך קו היצור.

במקביל ביקשה הקהילה משר החקלאות להעביר לבתי המטבחיים את התקנות להפעלת השחיטה הכשרה בהתאם לסיכום. מתחילת השנה הפסיקו בתי המטבחיים בהולנד את השחיטה הכשרה בהמתנה לתקנות שר החקלאות.

כזכור, לפני כשבעה חודשים בעקבות דו"ח נגד השחיטה של אוניברסיטת וחנינגן ביקש מזכיר הממשלה ואן דאם לנסח הצעת חוק להגבלת השחיטה הכשרה. דבר שהיה הופך את השחיטה הכשרה ללא כדאית כלכלית והיה מביא להפסקת השחיטה הכשרה.

כמו כן ביקשו היוזמים כי רגע מות הבהמה ייקבע ע"י וטרינר מה שהיה פוגע קשות בקו היצור שכן עפ"י קביעתם כדי להמשיך את ההליך לאחר השחיטה לאחר 40 שניות היה מורה הוטרינר על ירי – הימום לאחר השחיטה. זמן רב יותר בהשהיית הבהמה בכלוב פוגע קשות בקו היצור.

נשיא איחוד הקהילות בהולנד (NIK), יונתן סוסמן נועד עם מזכיר הממשלה והצעת החוק נוסחה כך שלא תהי' פגיעה ביצוא ובקביעת רגע המוות. עפ"י ההסכם אושרה שחיטה כשרה בהולנד 'בהתאם לצרכים של הקהילה'. כמו כן נקבע כי רגע מות הבהמה ייקבע עפ"י השוחט. עפ"י החוקה בהולנד הצעת החוק המנוסחת בהסכמה אושרה ע"י שני בתי הנבחרים.

נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב גולדשמידט אמר כי רבני אירופה מברכים שוב את מזכיר הממשלה וראשי בתי הנבחרים על הפעלת שיקול דעת נבון ומקוים שהמסר יועבר גם למדינות נוספות באירופה שבהם יש עדיין מי שמנסה לאסור ולהתנכל לשחיטה היהודית.