מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו תיקון - אסדרת רישיונות לשידורי טלוויזיה של חברת הכנסת שרן השכל.

58 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדה המשותפת לכלכלה ולכנסת.

מוצע לאפשר לערוצים הייעודיים לממן את שידוריהם באמצעות שידורי פרסומת וזאת ללא תלות בהוראות שיקבע שר התקשורת בעניין זה. כמו כן, מוצע לבטל את הוראות החוק המאפשרות למועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין ליטול זמני פרסומות מערוצים ייעודיים שהפרו את הוראות הדין.

בדברי ההסבר נכתב: "בחלוף השנים, השתנתה מפת שידורי התקשורת ללא היכר. יחד עם האינפלציה ההולכת וגוברת של תכנים גלובאליים ושגשוגן של הרשתות החברתיות. תמורות אלו מכרסמות בהיתכנות הכלכלית של הערוצים הייעודיים אשר נלחמים על קיומם בעשור האחרון בקושי רב. המועצה לכבלים ולוויין הנהיגה בשנת 2015 שורה של שינויים והקלות כדי לגוון את הערוצים הייעודיים ולשפר את יכולת הישרדותם הכלכלית. עם זאת, האסדרה הכבדה המוטלת עליהם בחוק התקשורת מקשה עליהם לעמוד בתחרות ולשרוד בעולם המשתנה בקצב מהיר.

הצעה זו נשענת על מסקנות הוועדה המייעצת לעניין הסדרת הרגולציה על שוק השידורים שפורסמו ביוני 2016 (ועדת פילבר), ומטרתה להקל את הרגולציה הכבדה המוטלת על הערוצים הייעודים ולאפשר להם חופש רב יותר לפרסום ובמגוון התכנים המשודרים בהם. יכולתם של הערוצים הייעודיים למלא את תפקידם ולתת קול ייחודי לקבוצות אוכלוסייה מגוונות, תלוי באופן משמעותי ביכולתם לשרוד כלכלית בשוק תחרותי. הגבלתם של הערוצים הייעודים בקשיחות לתכנים ספציפיים שהוגדרו להם מראש אינה מאפשרת תחרות הוגנת ומקשה עליהם לפעול."

לדברי יוזמת החוק ח"כ שרן השכל: "אנו ניצבים בפני צעד משמעותי שאפשר להגדירו כתחילתה של מהפכה. שוק התקשורת במצבו הנוכחי הוא מסורבל ומסובך ברמה שאינה מתאימה למדינה דמוקרטית. שלוש מועצות שונות מפקחות וקובעות עבור הציבור מה מותר לראות ומה אסור לראות".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) כי מדובר חוק מאוד בעייתי. "רגולציה בתקשורת זה דבר טוב ונכון שמאפשרת למשל להימנע ממצב שאנחנו נמצאים בתחרות אל התחתית מי מייצר תכניות יותר נמוכות ורדודות. אנחנו רוצים הגנה על היצירה הישראלית. הערוץ הרוסי והערבי צריכים להתמודד עם תחרות מחו"ל ועליהם צריך להקל, אבל איך מכניסים לסיפור הזה את ערוץ 20? זה נעשה רק בגלל שערוץ 20 הוא ערוץ הבית של ראש הממשלה".

שר התקשורת איוב קרא ציין בדבריו כי "פיצול ערוץ 2 הייתה הסנונית הראשונה ויצאנו למהפכה אמיתית בתקשורת כולל אימוץ דו"חות ששכבו במגירה הרבה מאוד שנים. אנחנו מתאימים את הרגולציה לטכנולוגיה ולמציאות".

שכי פרנץ, מנכ"ל ערוץ 20 מסר בתגובה: "העברת החוק שיזמה חברת הכנסת שרן השכל בקריאה ראשונה היא הצעד הראשון בדרך להצלת הערוצים הייעודיים אשר קורסים תחת עול הרגולציה".

"הדיונים המקצועיים בוועדה המשותפת שהוביל חבר הכנסת יואב קיש העלו כי גם חברינו בערוצים 9, 24 ו-הלא.טי.וי. נמצאים במצב דומה לזה של ערוץ 20, ובזכות החוק יוכל הציבור הישראלי ליהנות מתוכן מגוון ואיכותי לו הוא ראוי. אנו מקווים כי הנחישות של שר התקשורת איוב קרא אשר חרט על דגלו לחולל מהפכה בשוק התקשורת, תבשיל לכדי מעשים של ממש ויאפשרו שוק פתוח נטול רגולציה מכבידה ומיותרת", הוסיף פרנץ.