התרגיל הראשון עם הנמ"ר ההנדסי

לפני מספר ימים חתם גדוד 603, גדוד ההנדסה של חטיבה 7, תרגיל שבו לראשונה השתמשו בכלי ההנדסה החדש עבור הגדוד - הנמ"ר, לנטרול פצצות. זאת לאחר שנים רבות בהן עשו הלוחמים שימוש בפומ״ה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מג"ד 603, סא"ל עידו ז'ורנו, שסיפר על התרגיל ועל יתרונו של הכלי החדש, אך בראשית הדברים התיחס לתרגיל עצמו אותו הגדיר כ"תרגיל מאוד מאתגר גם לאנשים ולא רק לאמל"ח".

עוד הוסיף וסיפר כי בתרגיל זה "הדגש הוא על תרחישי מלחמה בגבול הצפוני מול כלל הגורמים שמאיימים עלינו בגזרה הזו, התרגיל בחן טכניקות לחימה במצבי קיצון של אי ודאות, עייפות וכו'. מעבר לכך זה היה התרגיל הראשון עם הנמ"ר ההנדסי".

על הנמ"ר ההנדסה, שיש המכנים אותו הנמר"ה, מספר סא"ל ז'ורנו: "מדובר בנגמ"ש מרכבה שקיים בחטיבת גולני כבר מספר שנים. מדובר בכלי שמביא לידי ביטוי כמה יתרונות – רמת מיגון מאוד גבוהה מול סוגי אמל"ח שונים, מעבר לכך יש מערכות מיגון אקטיביות גם מול מערכות נ.ט. ומערכות אחרות".

"מעבר לכך שהמיגון הגבוה שומר על חיי אדם, הוא נותן לנו אפשרות להגיע בצורה אגריסיבית יותר לעומק השטח. כשהכלי שלך מוגן אתה יכול להיכנס למקומות שבעבר היינו צריכים לעשות עבודה אחרת לפני הכניסה. כעת אנחנו נכנסים כמו אגרוף פנימה".

"בנוסף הכלי מביא אתו מערכות דיגיטאליות מאוד חכמות של שליטה ובקרה. הכלי רואה את האויב, מקבל מידע מודיעיני ורואה מי נמצא לידו מכוחותינו, מי נמצא מאחורי כל הר וגבעה במערכות השליטה והבקרה. יש למפקד הכלי תמונת מצב טובה על הכוחות ועל האויב, וכך קל לו יותר לבצע פעולות משימה. הדבר הנוסף שהכלי הזה נותן יכולות הנדסיות שנוספו על הכלי וזה מה שהופך אותו לנמ"ר הנדסי ונותן לו יכולות מגוונות שעיקר התכלית שלהן הוא התגברות על מכשולים".

על שאלת ההבדל בין הכלי החדש לפומ"ה, מסביר ז'ורנו: "לא היה בפומ"ה מספר מערכות שניתן להפעיל מתוך הכלי. בעבר לוחמים היו צריכים לרדת מהכלי כדי להפעיל את המערכות הללו. כעת יש מינימום ירידה מהכלי ומקסימום הפעלה מתוך הכלי. בנוסף יש עוד יתרונות שקשה להרחיב עליהם ושייכים לדור הבא של הטכנולוגיות".

על העבודה לייצור המערכות הללו והצורך בשיח מתמיד בין אנשי הייצור לאנשי השטח הוא מסביר: "מדובר בתהליך נושם. לא מדובר בפרויקט שבו אמרו שיש לנו את הנמ"ר ועכשיו נוסיף עליו יכולות. כל התהליך קרה בשיתוף הרשות לפיתוח הטנק שמייצרת את הנמ"ר, זה מפעל שהוא גאווה ציונית, מפעל שמייצר כחול לבן את הכלים האלה. הרבה דברים שאנחנו מזהים תוך כדי הפעילות הם כבר משבצים במערכות, מדברים קטנים של משענת שצריך להזיז ועד לדברים שקשורים במערכות יותר גדולות".

וכיצד קובעים שזהו, זה הכלי שאתו מתכוונים לעבוד, ולא ממשיכים להוסיף עוד שכלול ועוד תוספת? "אין אמירה כזו. השטח תמיד יכתיב שינויים. השטח והדרישה למקצועיות יותר חזקה מהכל. המציאות מחייבת אותנו לעשות שינויים, אבל הכלי מיוצב והמערכת מיוצבת. אני רק מדגיש שיש יכולת ושיתוף פעולה למייצרים לבצע שינויים תוך כדי פעילות".

על תכליתו של הכלי החדש אומר ז'ורנו: "התפקיד שחנו בשדה הקרב הוא התמודדות עם מכשולים ותפקידו הוא לסייע בהתגברות על מכשולים. זה אומר גם מכשולים פיזיים בקרקע כמו סוללות, מעברי מים, מדרגות, טרסות ועוד מכשולים שקיימים בשטח. בנוסף יש מכשולים שהאויב מניח לנו ובהם גם זירות מטענים, בורות מיקוש ועוד. בתחומים האלה הנמ"ר נותן מענה".

באשר לאפשרות של מנהרות טרור בגבול הצפון אומר ז'ורנו: "הגדוד שלי ייכנס עם חטיבה 7 לכל משימה שיטילו עליו בגזרת הצפון. בכל מה שקשור למאמצים הנגדיים, אם קיימים, של האויב הצפוני בשגרה כמו מנהרות וכו' הדברים מטופלים על ידי כוחות הבט"ש של אוגדות הצפון. זו פחות העבודה שלנו, אבל אנחנו ערוכים להתמודד עם תת קרקע בשלב ההתקפה. אנחנו מניחים שנפגוש את זה. אנחנו נערכים גם לאתר, גם לגשת לזה בצורה נכונה וגם לנטרל את זה על ידי השמדה וטיהור המרחבים הללו. את זה אנחנו עושים עם אמצעים שונים, הרבה תרגול והרבה טכניקות. אנחנו מתאמנים בתת קרקע וזה דבר שהוא גורם משמעותי בכל האימונים שלנו. אנחנו מסתכלים על הדבר כאתגר עם מורכבויות אבל ללא פחד ורתיעה".