הרב הראשי בחנוכת ההוסטל
הרב הראשי בחנוכת ההוסטלצילום: ישראל ברדוגו

בירושלים נחנך אמש (רביעי) "בית פינגר" – הוסטל שיקומי שישנה לבלי הכר את איכות חייהם של ירושלמים הסובלים מנכות פיזית קשה.

בטקס השתתפו בין היתר ראש העיר ירושלים, מנכ"ל הביטוח לאומי, הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו הרב הראשי לרוסיה הרב ברל לזר ועוד רבים וטובים.

הבניין, שהוקם בהשקעה אדירה של למעלה מ-40 מיליון ש"ח, נרכש ושופץ ע"י ארגון הרווחה כולל חב"ד. אגף נוסף בבניין ישרת כמרכז יום וחדר-אוכל לנזקקים וחסרי כל, במסגרת רשת בתי התמחוי של ארגון הרווחה 'אשל ירושלים'.

בית פינגר מביא לירושלים את "המילה האחרונה" בתחום הטיפולי-שיקומי המוצע כיום לנכים פיזיים קשים – ותופעל לרווחת דיירי ההוסטל קליניקת המוזיקה הפיזיו-טיפולית, חידוש מדהים שפותח עם אוניברסיטת חיפה, בו משולב טיפול פיזי עם 'הייטק' ישראלי גאוני.

באמצעות שילוב בין חיישנים סופר-רגישים, מצלמות ומערכות ממוחשבות, נוצרת בקליניקה סביבה המאפשרת לאנשים עם מוגבלות פיזית ומוטורית קשה ביותר ליצור ולעסוק במוזיקה עשירה ומגוונת, כחלק אינטגרלי מתכנית הטיפול הפיזיותרפי האישי.

כך יכול אפילו אדם שנותרה לו יכולת שליטה, למשל, רק על חלק מהאצבעות, ליצור מוזיקה בהנאה חושית מלאה – אך לא פחות מכך המערכת הממוחשבת מתוכנתת בהתאמה כדי לגרום לו להשתמש נכון, לחזק ולשמר את החושים והגפיים הפעילים.

בבניין על ארבע קומותיו, נבנו גם חמש דירות בהן יוכלו להתגורר בני זוג הסובלים שניהם מנכות פיזית קשה. המגורים במתחם ההוסטל יעניקו איכות חיים עם נגישות לכל שירותי ההוסטל השיקומי.

ההשקעה הכספית חסרת תקדים. בשקלול של כל הנתונים עלות ההקמה היא כמיליון ורבע שקלים לכל מיטה בקומפלקס החדש, שיחל לקלוט דיירים כבר בסוף החודש הנוכחי.

"זו רק ההתחלה" מצהיר מנכ"ל הארגון מנדי בלוי "וההשקעה האמתית היא במשאב האנושי, בצוות הטיפולי המיומן שיתמסר 24/7 לרווחת כל דייר ודיירת. הכל כדאי עבור הזכות לשפר את איכות חייהם של אלו שכה זקוקים לכך".

זהו ההוסטל השיקומי הראשון עבור נכים הסובלים ממחלות פיזיות קשות (כגון טרשת נפוצה וכד') שמוקם בירושלים מזה ארבעים שנה. עד כה נכים מקטגוריה זו שלא יכלו להישאר במסגרת המשפחתית נאלצו לנדוד לפריפריה.

לאור מיקומו במרכז העיר מול שוק מחנה יהודה, יוקדש אגף בבניין ל"מרכז יום" וחדר אוכל עבור קשישים וגלמודים, בו תוגש מידי יום ביומו ארוחה מבושלת חמה ומזינה לעשרות סועדים, בלבביות ותשומת לב, ללא כל תמורה.