טקס האזכרה בהר הרצל
טקס האזכרה בהר הרצלצילום: איתן מאיר

טקס האזכרה השנתי ללוחם ניל"י אבשלום פיינברג ז''ל התקיים אתמול (ה') בחלקת עולי הגרדום בהר הרצל בירושלים, במלאת 101 שנים לנפילתו.

עשרות בני אדם הגיעו לאזכרה שהתקיימה ביוזמת תנועת ''אם תרצו'', ובהשתתפות לוחם הלח"י עזרא יכין, חוקר ירושלים אלידע בר שאול, והפילוסוף וחוקר האנטישמיות ד"ר גוסטבו פרדניק.

לפני כשנה, במלוא 100 שנה לנפילתו של פיינברג, הגיש ח"כ יהודה גליק (הליכוד) הצעת חוק לכונן יום לזכר מחתרת ניל"י, שטרם קודמה.

יעל פדהצור, אחייניתו של אבשלום, אמרה באירוע כי "יש לנו מדינה והרבה אנשים באו ובאים להזכיר את אבשלום. נזכה שנזכור אותו לעוד הרבה שנים. אחד הדברים ששמעתי על אבשלום וגדלתי עליו זה שהוא היה מחובר למורשת ולתנ"ך בכל מאודו. בלי זה אין לנו זכות להיות פה".

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג אמר כי "אזכרת זכרו של גיבור ישראל אבשלום פיינברג ז"ל היא צעד מתבקש וחשוב מאין כמותו שהיה צריך לעשותו כבר לפני שנים רבות. תנועת 'אם תרצו' מאמינה כי כדי להמשיך ולקדם את הציונות גם בעת הזו יש לחזור אל השורש שהוא עיקר משמעות חיינו. עם שלא מוקיר את גיבוריו עתידו לוט בערפל.

''אנו שמחים להיות אלה שמובילים את זכרו של אבשלום. אנו קוראים מכאן לכלל ממשלת ישראל להתחיל ולקדם טקס אזכרה ממלכתי, כיאה וכראוי למי שגם בזכותו מדינת ישראל נוסדה. עלינו להוקיר ולהכיר במסירותם של מייסדנו".

אבשלום פיינברג ז''ל היה מחולל רעיון ניל"י ומייסדה. הוא נהרג בשליחות הארגון, כשניסה לחצות את קו החזית העות'מאני-בריטי במלחמת העולם הראשונה עם שותפו לשליחות יוסף לישנסקי אשר נפצע ושרד, ולחבור לכוחות הבריטיים בחצי האי סיני לצורך חידוש הקשר המודיעיני בינם לבין ניל"י.