הרב שטרן: מריבות עם הרפורמים לא יועילו לאיש

רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, מציג בראיון 7 הצעה משלו לפתרון המחלוקת בכותל, נוכח עתירות הרפורמים לבג''ץ ודרישתם לקבל הכרה רשמית ודריסת רגל ברחבת הכותל המערבי.

''פנינו היום לשופטי בית המשפט העליון בבקשה לשמור על קדושת הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, אי אפשר לעשות דברים שאינם מקובלים על פי רוח ותורת ישראל", אומר הרב שטרן בפתח דבריו.

הרב שטרן מסביר כי מתווה הכותל שבוטל על ידי הממשלה טמן בחובו הקמת מועצה לניהול הכותל הדרומי - "עזרת ישראל", ולמעשה המתווה היה מנטרל את השליטה של הרבנות הראשית בכותל על אף שהרבנות היא זו שאחראית על כלל המקומות הקדושים בישראל.

רבה של ירושלים מציג את המתווה שלו, שמצד אחד יאפשר לרפורמים קירבה לכותל הדרומי אך מן הצד השני לא יפגע בקדושתו. ''בכל החלק הצמוד לאבני הכותל הדרומי תהיה הפרדה גמורה כמו בכותל המערבי, עד שני מטר.

''כלומר זוג שמגיע לעזרת ישראל יוכל להתקרב ביחד לאבנים עד שני מטרים ומכאן ואילך אם ירצו לגעת באבנים ישמרו על הפרדה מלאה וישמרו על קדושה. מאחוריהם תהיה רחבה גדולה שפתוחה לכל אדם".

יש משבר אמיתי בין מדינת ישראל ליהודי התפוצות או שמדובר על פרובוקציה של נשות הכותל?

"יש גם את הפרובוקציה של נשות הכותל אבל יש חלקים ביהדות ארה"ב, רפורמים שמרגישים שאין להם מקום של תפילה בכותל המערבי ואסור לנו לטמון את הראש בחול. לכן סברתי שהמתווה (שהציע הרב) מצד אחד נותן לזרמים השונים מקום משלהם ומצד שני שומר על קדושת הכותל ולא מאפשר תפילה מעורבת סמוך לאבני הכותל".

המתווה שלך יכול להתקבל על ידי הממשלה, החרדים, הרפורמים?

"אני מקווה שהמתווה יתקבל. זוהי קריאה לשלום. ממריבות אפילו עם היהודים הרפורמים לא נרוויח דבר. בעניין הזה זאת הצעה שלי לקרוא לשלום בפנימי בתוך עם ישראל. הרעיון שלי הוא כמובן על הכותל הדרומי. בכותל המערבי יש להמשיך בהפרדה מלאה ובקדושה".