ח"כ מיכל רוזין
ח"כ מיכל רוזיןצילום: אמיר רוטגולדס

חברי הכנסת מיכל רוזין (מרצ), איל בן-ראובן (המחנה הציוני) ודב חנין (הרשימה המשותפת) קיימו היום (רביעי) כנס מיוחד בעקבות החלטת הממשלה על גירוש מסתננים מישראל.

המשתתפים קראו לממשלה לעצור מיד את תכניתה. "הטיפול במבקשי המקלט הוא מבחן של מדינת ישראל כמדינה יהודית, דמוקרטית ומוסרית", אמרו חברי הכנסת, וקראו לממשלה ליישם תכנית לבחינת בקשות המקלט לפני הגירוש ההמוני.

ח"כ רוזין אמרה "אנחנו כאן היום כדי להעביר מסר ברור לממשלה: לא בשמנו! עלינו לעצור את הממשלה הזאת מלעשות את אחד הדברים הנוראיים ביותר שהיא יכולה לעשות - לגרש את הפליטים ומבקשי המקלט בכפייה אל הלא נודע. במשך שנים הממשלה מנסה להתל בציבור, בתושבי דרום תל אביב ובכולנו. הגיע הזמן להפסיק לשקר לנו.

''אנחנו כולנו כאן כי אנחנו יודעים את האמת: מדינת ישראל לא רוצה להכיר במבקשי המקלט מסודן ואריתריאה כפליטים. וכעת, בשם הלאומנות והגזענות מוכנה הממשלה לשלוח פליטים למותם", תקפה חברת הכנסת ממרצ.

ח"כ איל בן ראובן אמר כי "זהו כנס חירום למניעת גירוש המוני של אנשים שלפחות לחלקם מגיעה זכות מבקש מקלט-פליט, על פי חוק ערכי, מוסרי יהודי ובינלאומי. המאבק שלנו הוא על דמותה של החברה הישראלית.

''לא ניתן לממשלה להפעיל גירוש המוני ככף טרקטור רחבה תוך פגיעה הרסנית בכל האנשים הללו. אני קורא לחברי ממשלת ישראל- עצרו וראו את הנזק שאתם גורמים לחברה הישראלית. יש לנו עדיין הזדמנות לתקן, לקיים בחינה אמיתית ומהירה למי הזכות להישאר כאן. עלינו להוות דוגמא מוסרית וערכית, בראש ובראשונה לעצמנו", הוסיף.

ח"כ דב חנין טען כי "החלטת הממשלה לגרש את מבקשי המקלט היא לא אנושית, לא חוקית ולא מוסרית. איך אפשר לדמיין תמונות של העלאת בני אדם על מטוסים בכוח אל סכנת חיים? החלטת הממשלה עומדת בניגוד לאמנת הפליטים שישראל הייתה אחת השותפות בגיבושה לאחר השואה. והיא גם לא יהודית.

'''ואהבת את הגר' היא המצווה שחוזרת הכי הרבה פעמים בתורה. אנחנו זוכרים את המאה ה20 בה נרדפנו וחיפשנו מקלט ובאנו בטענות למדינות שסגרו בפנינו את השערים. והחלטת הממשלה היא גם צבועה. ביבי מדבר על דרום תל אביב? שיטפל בדרום תל אביב. שיפסיק את הגירוש של אנשים מבתיהם בכפר שלם, באבו כביר, בגבעת עמל. שיטפל בהזנחה הפושעת בנווה שאנן. שידבר עם חבר שלו קובי מימון שעושה רווחים מהזנחת התחנה המרכזית''.

חנין הוסיף, ''אפשר לתת תשובות אנושיות למבקשי המקלט ולדרום תל אביב. למבקשי המקלט ולדרום תל אביב יש אויב אחד: אותו שלטון שמגרש גם את תושבי דרום תל אביב וגם את מבקשי המקלט".

ארווין קוטלר, מומחה בעל שם עולמי בתחום המשפט הבינלאומי ושר המשפטים של קנדה לשעבר, אמר בכנס כי "מדובר בערכי אדם ובערכים בסיסיים של היהדות ושל האנושות. זה מבחן של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. יש לנו מחויבות בהתייחסותנו לגר".

עמנואל ימאנה מאריתריאה שנמצא בישראל 10 שנים, סיפר "אני מוכן להמשיך לשבת בכלא סהרונים, אך אל תשלחו אותי אל המוות. בעולם פליטים מסודן ואריתראה מוכרים בשיעור של מעל 80 אחוז, איך יכול להיות שבישראל לא? הבעיה היא כנראה בעיה של צבע עור.

"אישה סודנית בהריון יכולה לעמוד בתור למשרד הפנים במשך ימים בזמן שבתור הסמוך איש בהיר בחליפה ועניבה ייכנס מיד. למה? כי הוא יותר חתיך? אני מודיע לכם - אני אשאר שחור, ואני אמשיך להילחם ואשנה את המצב", הבהיר ימאנה.

חיים רוט, ניצול שואה, אמר בכנס "אני עומד כאן כי ביקשתי מקלט וקיבלתי מקלט. אני מתבייש מהחלטת הממשלה לגרש את מבקשי המקלט לסכנת חיים מיידית. מדברים עליהם כסרטן? מי כמונו מכירים את הדיבור על יהודים כסרטן. יש כבר כאלה שגורשו מכאן לרואנדה וכבר אינם בין החיים. איך לא מצלצל אצלנו פעמון האזהרה? איך אנו יכולים?''.