אוסקר גרונינג בבית משפט.
אוסקר גרונינג בבית משפט.צילום: רויטרס

בקשת החנינה של "מנהל החשבונות של אושוויץ", אוסקר גרונינג בן ה-96, נדחתה היום (רביעי) על ידי בית המשפט בגרמניה.

כעת לאחר שנדחו ערעוריו על הרשעתו ועונשו, ונפסלה טענתו כי מאסרו מהווה "הפרת זכויות אדם" - גרונינג צפוי להתחיל בקרוב לרצות את עונש המאסר שהוטל עליו.

גרונינג הורשע ביולי 2015 בסיוע לרצח 300 אלף יהודים ונגזרו עליו ארבע שנות מאסר, אך עד כה לא החל גרונינג את עונש המאסר, שהוטל עליו כבר לפני שנתיים וחצי, בעקבות שורה של ערעורים על ההרשעה ועל העונש.

עורכי דינו של גרונינג הודיעו כי הוא החליט לבקש חנינה מהתביעה הציבורית, בטענה כי גילו ומצבו הבריאותי אינם מאפשרים לו להיכנס לכלא.

גרונינג נידון בשנת 2015 לארבע שנות מאסר לאחר שהודה כי שימש כקצין אס.אס במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. במסגרת תפקידו היה גרונינג ממונה על ספירת הכספים וחפצי הערך שנבזזו מהאסירים היהודים שהגיעו למחנה ההשמדה, מה שהעניק לו את הכינוי "רואה החשבון של אושוויץ-בירקנאו".

גרונינג הגיש ערעור על העונש שנגזר עליו וביקש לבטל את המאסר בפעול עקב גילו המבוגר ומצבו הבריאותי הרופף, אולם בחודש דצמבר האחרון קבעו שופטי בית המשפט לחוקה בגרמניה כי גרונינג ירצה את עונש המאסר בפועל וכי מצבו הבריאותי אינו מונע ממנו להיכנס אל מאחורי הסורגים.

שומר ה-SS לשעבר נידון למאסר בפועל למרות שלא לקח חלק פעיל ברצח האסירים היהודים במחנה. החוק הגרמני מאפשר הרשעה של כל מי ששירת במחנה השמדה, בכל תפקיד, בסיוע לרצח האסירים במקום