שקט יחסי. הרב אבינר
שקט יחסי. הרב אבינרצילום: ש. כהן. ערוץ 7

סערה רבה סביב דבריו של הרב שלמה אבינר אודות הגיוס לצה"ל בעידן השילוב בין חיילים לחיילות. בראיון ליומן ערוץ 7 אומר הרב אבינר כי כל הרעש הנוכחי אינו מספיק, ובנושא זה ראוי היה לעורר רעש גדול בהרבה.

"זו שערורייה. מצווה גדולה להתגייס לצבא ולמסור את הנפש, אבל אי אפשר להשתמש בצבא כדי לקדם בדלת האחורית אג'נדה חברתית. יש הרוצים ערבוב מינים גדול ויש שאינם רוצים. את צה"ל צריך להשאיר הצידה. זו צרה חדשה של השנתיים האחרונות. לפני זה הדבר לא היה כל כך חמור".

ואולי, שאלנו את הרב אבינר, מדובר בהצבת ערך השוויון כערך עליון והוא הגורם לכל השינוי המתחולל. "צריך לכבד את כל הדעות, גם אם אנחנו לא מסכימים עם הדעות האלה, אבל כשם שאי אפשר להפעיל כפיה דתית וכולם צועקים נגד זה, כך אי אפשר להפעיל כפיה אנטי דתית. חייל ירא שמים הוא לא מצורע שצריך להתחנן שיעשו לו טובה. זה קלקול מוסרי להכריח אותו ללכת בדרך לא נכונה שאינה דרכו. זה דבר לא מוסרי וזו שערורייה. לכן, אם חיל בצבא הוא זכאי לדרוש שלא לשרת עם בנות. אני מוכן לקבל כל תפקיד במסירות נפש ואהבה, אבל לא עם בנות. מה יעשו לו? יתלו אותו?".

הרב אבינר רואה בהתבטאות שעוררה את הסערה הנוכחית התבטאות מעודנת בהרבה מכפי שנכון היה להתבטא. "מה שדיברתי היה מאוד בעדינות. כל הציבור הדתי וגם החילוני, הרבה אנשים לא יודעים מה קורה בצבא, זה לא קשור לדתיות אלא לאנושיות נורמאלית ולמשפחתיות נורמאלית. יש גבול. אי אפשר לערבב בלי סוף את המערכות, המגורים, הלינה והפעילויות. לכן, כל הציבור היה צריך למחות נגד זה ולאו דווקא הציבור הדתי. כל אדם מוסרי עלי אדמות היה צריך למחות".

"יש אנשים שזו השקפתם וה' ירחם עליהם, אבל לא שמענו דבר כזה באף מדינה בעולם, שמשתמשים בצבא כדי להנהיג השקפת עולם מסוימת בניגוד לדעתם של אנשים. הצבא נועד להילחם ולא כדי לכפות אג'נדה. לכן חייל שיסרב ויגיד שלא יילך עם בת זה לא סירוב פקודה כי זו לא פקודה. זו אג'נדה וזה סירוב אג'נדה ולא סירוב פקודה. אין לזה שום משמעות צבאית".

הרב התבקש להתייחס לדבריו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן ולפיהם הוא "מגנה בתוקף התערבות בוטה של גורמים חיצוניים, כולל רבנים מכובדים ככל שיהיו, בענייני צבא. זה דבר פסול שפוגע קשות בביטחון המדינה ובחוסן הלאומי. צה"ל אינו צבא פמיניסט או שוביניסט. כל שיקוליו הם מבצעיים בלבד". בתגובתו קרא ליברמן לרב שמואל אליהו ולרב שלמה אבינר "לחזור בהם מדבריהם החשוכים, להימנע בעתיד מהתבטאויות דומות ולהפסיק לפגוע בעוצמתו של צה"ל ובלגיטימיות שלו", כלשונו.

הרב אבינר מגיב לדברים ואומר: "מה ששר הביטחון התבטא כך זה סימן טוב. זה סימן שהדברים נוגעים לו וגם הטענות האלה אינן לעניין. אין לו מה לומר לעניין. מה זאת אומרת 'גורמים חיצוניים'? האם זה צבא של שכירי חרב מקצועיים ואז אף אחד לא יכול להתערב, אבל אם זה צבא העם אז הצבא של כל העם והוא ולא רק של הרמטכ"ל. אם האזרח טוב כדי ללכת לצבא ולהיהרג הוא מספיק טוב כדי לדבר. לדבר אסור ולהיהרג מותר. בוודאי שכל אזרח מותר לבטא את דעתו".

גם טענת שר הביטחון על החלשת הצבא נדחית בפי הרב אבינר הקובע כי עמדת ההלכה השוללת שירות מעורב נועדה "לחזק את צה"ל. הערבוב המופרז גורם החלשה לצה"ל, גורם להחלשת המוטיבציה, גורם לקלקול בתפקוד. בתורה כתוב שהניצחון בצבא לא תלוי רק בנשק ובמשק, אלא גם בטהרה ובנקיות".

באשר לקושי להעביר למודרנה את הערכים התורניים הללו, אומר הרב אבינר כי הסיבה לכך היא ש"במודרנה הכל יחסי, הכול מסופק ואין ערכים מוחלטים, אבל ברוך ה' העם היושב בציון הוא עם טוב עם מידות טובות, שאוהב את עם ישראל וארץ ישראל והוא מסוגל להבין את הדברים הללו".