דוגו אוכל פלאפל - 2016

אזרחים רבים ברחבי הארץ נענו היום (חמישי) לקריאתו של ניצול השואה דוגו לייטנר ואכלו מנת פלאפל כפולה, לזכר צעדת המוות שבה צעד לייטנר לפני 72 שנים.

בשיחה עם ערוץ 7 סיפר לייטנר מדוע בכל שנה ב-18 בינואר הוא קורא לאזרחי ישראל לאכול מנת פלאפל כפולה.

ב-18 בינואר 1945, בקור מקפיא של 18 מעלות מתחת לאפס, הוציאו הגרמנים עשרות אלפי יהודים לצעדת מוות מאושוויץ-בירקנאו, ודוגו - יליד הונגריה - היה ביניהם.

לאחר שעות ארוכות של צעידה ללא מזון ושתיה ובלי מנוחה, הוא נרדם וחלם על אמו שנרצחה בבירקנאו. בחלומו הוא ביקש ממנה לאכול לחמניות מיוחדות שבילדותו סיפרה לו כי הן גדלות על העצים בארץ ישראל. אמו (בחלום) אמרה לו שהוא אינו יכול לאכול את אותן לחמניות לפני שהוא מגיע לארץ ישראל.

אחרי החלום התעורר דוגו בצד הדרך כשכולו קפוא, המשיך ללכת, שרד את המצעד הנורא וזכה להגיע לארץ ישראל. כשהגיע ארצה התגייס לצה"ל ובאחד הימים כשסייר בירושלים שמע רחש של שמן רותח. דוגו ראה דוכן שבו מכינים כדורים חומים המזכירים את אותן לחמניות עליהן חלם במצעד המוות.

מאז, מידי שנה ב-18 בינואר, מקפיד דוגו להגיע לדוכן פלאפל ולמלא את בטנו בכדורים החומים לזכר יקיריו ולזכר הרבבות שנרצחו בצעדת המוות. בתחילה היה סועד לבד ובהמשך הצטרפו אליו ילדיו, נכדיו וניניו, והיום מצטרפים מאות ואלפי אנשים ברחבי הארץ לאכול את הפלאפל.

"מבצע 'דוגו פלאפל עם ישראל חי' הוא מצבה לאותם רבבות שיצאו למצעד המוות ונשארו בדרך ולא שרדו. זה גם מצבה למשפחה שלי שנרצחה בבירקנאו ובמיוחד לאמא שלי שכל כך אהבה את ארץ ישראל וסיפרה לנו כל הזמן כמה טוב בארץ ישראל", מספר לייטנר.

לייטנר מבקש להרגיע את שומרי המשקל ואומר, "פלאפל לא משמין. מי שאוכל אותו משמין".

דוגו בן ה-88, איש מלא שמחת חיים וחוש הומור, בוחר לראות את חצי הכוס המלאה, מלווה משלחות של תלמידים וחיילים לפולין כאיש עדות. "לא נוסעים לפולין בשביל להיות עצובים", הוא מדגיש. ''הנרצחים לא רוצים לראות אותנו עצובים. הם רוצים לראות אותנו כפי שאנחנו: צברים, אוהבים את עם ישראל ואת ארץ ישראל".