ליברמן
ליברמןצילום: הלל מאיר/TPS

1. אביגדור ליברמן הוא פוליטיקאי קר, חושב ומחושב. לכן כדאי לקחת מאוד ברצינות את החלטתו להשתתף בפעולת המחאה של תושבי אשדוד במתחם הקניות "ביג" בעיצומה של השבת.

משומרי השבת נחסכה למרבה השמחה החוויה של קבלת העדכונים מאשדוד בשידור חי, אך גם הדיווחים במוצאי שבת העבירו היטב את המסר שיצא מתוך מופע השנאה שקיים ליברמן בחוצות אשדוד.

על גבו השחוח של הסטטוס קוו המתפורר הן בנושא השבת והן בנושא השירות המשותף בצה"ל, יצא ליברמן למופע אימים של הסתה והתרסה, כאשר הוא מכוון גם לבחירות הארציות שתבואנה מי יודע מתי, אך קודם כל לבחירות המקומיות בעיר אשדוד, שם הוא מקווה לכבוש את ראשות העיר דרך קמפיין אנטי דתי וחרדי.

2. לליברמן יש בעיה. הבעיה העיקרית שלו היא חוסר הצלחה לנגוס נגיסה מהותית באלקטורט הימני-חילוני שחוזר פעם אחר פעם לליכוד בראשותו של נתניהו, ולכן הוא בוחר להקצין מסרים.

ליברמן רוצה ללכת עם ולהרגיש בלי. ליהנות מכל מנעמיה של קואליציה שבה שותפות שלוש מפלגות דתיות-חרדיות, ועדיין לטפח את תדמית האביר שומר החותם של החילוניות. לצורך כך הוא מוכן לסכן את יציבותה של הקואליציה עם הצבעה נגד חוק המרכולים, אך ביום למחרת להמשיך ליהנות ממושבו סביב שולחן הממשלה בתפקיד שר הביטחון.

ומה לעשות עם העובדה שחוק המרכולים אושר בכנסת, כביכול על אפו וחמתו? את ה"כישלון" הזה בחר ליברמן להסוות אתמול במופע האימים באשדוד בעיצומה של השבת.

3. לליברמן גם לא אכפת לבלף ולשקר, כמובן, כאשר מדובר בגריפת רווח פוליטי, וכך עומד שר הביטחון, בלבה של הפגנה שכל כולה קשורה לעימות פנימי בין דתיים, חרדים וחילונים באשדוד, ובלי להניד עפעף טוען שזו ההוכחה לכך שחוק המרכולים בעייתי כל כך.

ליברמן הרי יודע את האמת, והוא יודע שהסיפור של מתחם "ביג" באשדוד הוא סיפור מקומי שנמשך כבר תקופה ארוכה ובינו לבין חוק המרכולים אין לא דבר ולא חצי דבר, אבל למה להגיד את האמת אם אפשר לשקר וללבות באמצעות השקרים את מדורת השנאה?

4. זו גם הסיבה שבגללה בחר ליברמן לנצל את הבמה התקשורתית שיצר לעצמו בעיצומה של השבת בכדי לפגוע בכבודם של שלושה רבנים חשובים וידועים, הרב שמואל אליהו, הרב שלמה אבינר והראשון לציון הרב יצחק יוסף.

ליברמן הרי יודע היטב שאיש מהרבנים הללו לא צריך את צה"ל, לא קשור עם צה"ל בשום קשר של ממש, ואין לו שום עניין בשאלה האם יוזמן לאירוע צבאי כזה או אחר. ליברמן יודע עוד יותר טוב, שהוא כלל איננו מוסמך במצב הקיים היום להחליט מי יכנס לצבא ומי לא, מי ירצה בשורות צה"ל ומי ישאר בחוץ.

אבל את ליברמן כל זה לא מעניין, הדבר היחיד שעניין אותו אתמול היה ליבוי אפקט השנאה עד למקסימום, ואם בשביל זה כדאי לתקוף כמה רבנים, אז עוד יותר טוב.

אם ליברמן באמת מוטרד מהשאלה מי מרצה בתוך צה"ל, עדיף שיתחיל מלבדוק אנשי אלו מכוני שמאל פרוגרסיביים מפעילים תוכניות חינוכיות בתוככי צה"ל למרות הצהרות הרמטכ"ל. בטוח שנזקן של הרצאות כאלו גדול פי אלף מנזקן של כמה הרצאות רבנים שכלל אינם מופיעים דרך קבע בפני חיילי צה"ל.