ריבלין באזכרת הל"ה: "הלוחמות שנפלו - אות ומופת לעם ישראל"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, נשא היום (ראשון) דברים בטקס האזכרה לנפילת מחלקת הל"ה במלאת 70 שנה.

בטקס שהתקיים בהר הרצל נשאו דברים גם השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת זאב אלקין ונציג המשפחות השכולות, אורי קושניר אחיו של טוביה קושניר. השתתף בטקס האזכרה מח"ט עציון, אל"ם שרון אסמן.

"נער הייתי כאשר פרצה מלחמת השחרור," סיפר הנשיא וציין את החגיגות עליהן העיבה הלחימה הקשה ברחבי הארץ, יחד עם מציאות החיים הקשה בירושלים הנצורה.

"הטראומה האמתית שאחזה בירושלים, וביישוב כולו, הייתה נפילת הל"ה," הוסיף הנשיא ואמר: "הם היו מיטב בנינו. עתידנו. העידית שבעידית. עתידה של המדינה שבדרך היה מונח על כתפיהם, ולא רק בביטחון. סטודנטים מוכשרים, בני הארץ שהבטיחו לנו עתיד מזהיר במדע, במסחר, בכלכלה ובכל שטחי החיים. בטחנו בגיבורים האלה שיטו את הכף לטובת גוש עציון הנצור, והם נפלו בקרב. לא היו בית ושכונה בירושלים שלא היו בהם מישהו מבני הל"ה. כולם ראו באסון חלק בלתי נפרד מאסון אישי שפקד אותם".

"נפילת מחלקת הל"ה הייתה ולנצח תהייה קשורה בעולם ערכים, אמונות, ורעיונות שמהווים מסד לתחייתה של האומה בארצה," הדגיש הנשיא.

"גם את הערכים הללו אנחנו צריכים להנחיל לבנינו ולבנותינו. אני מדגיש לבנינו ולבנותינו, כי מי שמכיר את ההיסטוריה, יודע שבקרב האחרון על גוש עציון נפלו מספר הלוחמות הגבוה ביותר בקרב אחד בכל תולדות מערכות ישראל. 22 לוחמות, מהן 20 בנות הקיבוץ הדתי. כמעט כולן, חברות בני עקיבא, הפועל המזרחי וקבוצת הספורט אליצור. רוב הנופלות בקרב האחרון היו ניצולות שואה. חלקן נצר אחרון למשפחתן. 86 לוחמות אחרות נפלו בשבי הירדני ושוחררו".

"הלוחמות הללו, הן אות ומופת, לא רק לציונות הדתית, אלא לעם ישראל כולו. הבנות הלוחמות היום, כמו הבנות הלוחמות אז, מפקדי הצבא אז כמו מפקדי הצבא היום לא שולחים ונשלחים אלי קרב בגלל אג'נדה כזו או אחרת, מלבד אחת: האג'נדה המחייבת אותנו, להגן על מדינת ישראל, ועל אזרחיה. והגדתְ לבתֵךְ ולבְנֵךְ על לחימה בלתי מתפשרת עד הרגע האחרון. והגדת לבנך ולבתך על גדולי וגדולות רוח ונפש, שהניחו לרגע את מאווייהם ושאיפותיהם ויצאו להגנת אחיהם ואחיותיהם. יהי זכרם של בנינו ובנותינו, ובהם מחלקת ההר ולוחמות ולוחמי הגוש, ברוך ונצור בליבנו לעד. ותהי מורשתם, מורשת נצח, חקוקה בספר דברי הימים של מדינת ישראל לדור דור", הוסיף הנשיא.