אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

חסן דיאב, פרופסור לסוציולוגיה יליד לבנון, החשוד כי לקח חלק בפיגוע במוסד יהודי בפריז, הצליח להימלט לקנדה, יממה לאחר ששוחרר למעצר בית על פי הוראת בית המשפט.

על פי דיווחים מקומיים, דיאב ניצל זיכוי טכני בסעיף אחר כדי להמריא לקנדה. על אף שהדרכון שלו היה שמור בבית המשפט בפריז, הצליח להוציא משגרירות קנדה דרכון זמני ובאמצעותו המריא לקנדה.

הקהילה היהודית בצרפת קוראת לכל הגורמים הרלוונטיים לחקור מיידית את כל המעורבים במחדל. "אנו הזהרנו שזה מה שעלול לקרות אולם איש לא שמע, זוהי פגיעה אנושה בזכר הנרצחים ובני משפחותיהם, ובכל יהודי צרפת", אמרו בקהילה היהודית.

דיאב בן 63 , פרופסור לסוציולוגיה יליד לבנון שהתגורר בקנדה, חשוד כי היה חלק מהזרוע המבצעית של ארגון החזית הלאומית לשחרור פלסטין. ארגון טרור זה נחשב יוזם הפיצוץ בשנת 1980 במוסד יהודי בפריז, פיגוע במהלכו נהרגו ארבעה בני אדם ונפצעו כארבעים נוספים.

הפיגוע כוון כנגד המוסד היהודי בשכונת ריו קופרניק, במערב העיר פריז, והוא נחשב התקיפה המרכזית הראשונה של אתר יהודי בצרפת מאז מלחמת העולם השניה.

דיאב, בן 63 , הוסגר בידי קנדה בשנת לפני שנים אחדות ונמסר לידי משטרת צרפת. הוא הואשם בביצוע הפיגוע. הוא המשיך לטעון לחפותו והכחיש את שייכותו לארגון החזית הלאומית לשחרור פלסטין.

מאוחר יותר הורה השופט לשחרר אותו בערבות אחרי שהוחלט שקיים ספק לגבי הימצאותו בצרפת ביום הפיגוע, וזאת לאחר שקרובת משפחה של דיאב מסרה לחוקרים שהוא היה בלבנון ביום בו אירע הפיגוע.

אולם עובדה זו סותרת את ממצאי הדרכון. החתימות בדרכונו מצביעות על כך שהוא כבר שהה באירופה בתאריך זה.

התובע הפדראלי הגיש ערעור על החלטת בית המשפט לשחררו ובית המשפט החליט לקבל את הערעור ולהחזירו לכלא.

מאז נעשו לא פחות משבעה נסיונות לשחררו בערבות עד תום החקירה, ובשבוע שעבר הורה בית המשפט העליון בצרפת לשחרר את החשוד למעצר בית בערבות, מה שהביא לכך שהצליח להימלט מהמדינה.