דר' דוד לוריא
דר' דוד לוריאצילום: הדסה

לראשונה בישראל, בוצעה במערך הלב בהדסה עין כרם השתלת קוצב לב בשיטה חדשנית – לפיה הקוצב החדש מתחבר ע"י אלקטרודה מיוחדת ישירות למערכת ההולכה הטבעית של הלב, לתוך הצרור על שם HIS, ובעצם עושה שימוש במערכת החשמלית הטבעית של הלב.

כיום, מקובל בכל העולם שבכל קוצבי הלב מותקנת אלקטרודה המעבירה לרקמת הלב זרם חשמלי וכך גורמת ללב להתכווץ ולבצע פעילותו, באופן מלאכותי. במצב זה, האלקטרודה אינה מפעילה את הלב דרך מערכת ההולכה הטבעית, וכך גורמת להתכווצות פחות יעילה של הלב ובחלק מהמקרים קיצוב בדרך זו אף עלול לגרום לתופעות לוואי שונות כגון ירידה בתפקוד הלב.

בשיטה החדשה, מושתלת האלקטרודה אל תוך מערכת ההולכה החשמלית הטבעית באזור הצרור על שם היס, וכך הקיצוב משמר את ההתכווצות הטבעית והיעילה של הלב.

פעולה זו דורשת מיומנות רבה, ובוצעה בהצלחה ע"י צוות היחידה להפרעות קצב בראשות דר' דוד לוריא, מומחה לאלקטרו פיזיקה וקוצבי לב. שלוש השתלות ראשונות מסוג זה בוצעו בתוך שבוע והשיגו תוצאות מצוינות והמטופלים, בגילאי 50 עד 80 אשר סבלו כולם מדופק איטי ונזקקו להשתלת קוצב לב, שוחררו לבתיהם במצב מצוין.

ד"ר לוריא מסביר כי השיטה המדוברת נמצאת בשימוש שנים ספורות, אך רק בשנה האחרונה הפכה לנגישה וזכתה להכרה כיעילה ברחבי העולם.

לפני כחודש, נערך כנס ראשון לסקירת השיטה בלונדון. צוות היחידה להפרעות קצב מהמרכז הרפואי הדסה היה נוכח בכנס, וחבר לד"ר דני קין, מבית החולים "אימפריאל קולג' המרסמית" היוקרתי בלונדון, המוביל בתחום זה. מדובר ברופא המומחה לשיטה, אשר הגיע להדסה במסגרת שיתוף פעולה והשתתף בהשתלות הראשונות בשיטה החדשה.

"שיטה זו להשתלת קוצבים היא הליך מעט מורכב וממושך מזה שהיה מקובל עד כה, אך היתרונות הגלומים בו מכפרים על כך ובהרבה", מעיד ד"ר דוד לוריא, ראש היחידה להפרעות קצב במרכז הרפואי הדסה. "כל הצוות שלנו עבר את הכשרה הדרושה להשתלת סוג קוצב שכזה, מה שממקם את הדסה בחוד החנית של השתלות הקוצבים בישראל".

על אותם יתרונות ברורים של שיטת ההשתלה החדשה מסביר ד"ר לוריא, "ההשתלה שומרת על הפעילות הסינכרונית הפיזיולוגית ומותאמת לפעילות האמתית של הלב. כאשר בודקים א.ק.ג של מושתל בשיטת 'היס' קשה אפילו להבחין כי מדובר בלב שנעזר בקוצב לב. הקצב מודגם באופן כמעט רגיל לחלוטין.

זאת בניגוד לקוצב רגיל, שבו מבחינים בבדיקה בקצב לב מאולץ שמבוצע על ידי מתן אות חשמלי חיצוני לשריר הלב עצמו. בשיטה זו ניתן להימנע ממצבים מורכבים, כמו למשל מטופל שהושתל בו קוצב רגיל ונזקק להשתלה שניה לצורך שדרוג לקוצב דו חדרי (בשל החמרת מצב הלב), ונאלצים להוסיף לו אלקטרודה שנייה".