ניאו נאצי. ארכיון
ניאו נאצי. ארכיוןScott Olson/Getty Images

בצלב קרס בוער ובקריאות "זיג הייל" ציינו חברי ארגון ניאו נאצי בפולין את יום הולדתו של אדולף היטלר.

רשת הטלויזיה הפולנית TVN24 הצליחה לצלם במצלמה נסתרת את הטקס שביצעו חברי הארגון הניאו נאצי "גאווה ומודרניות" במעבה יער במחוז שלונסק במרכז-מערב פולין.

במהלך הטקס נראים דגלים הנושאים את צלב הקרס תלויים סביב המקום בו התקיים האירוע המזעזע, כאשר הרמקולים מסביב השמיעו את קולות המצעדים הצבאיים מתקופת גרמניה הנאצית. משתתפי הטקס, חלקם לבושים במדי הוורמאכט וקציני אס.אס, הקימו "מזבח" לכבודו של היטלר שכללה דמות המזכירה את הצורר הנאצי. במרכז המזבח הציבו המשתתפים בטקס צלב קרס עשוי מעץ ובשעות הלילה העלו אותו באש וצילמו אותו בוער.

ההקלטות הנסתרות של רשת TVN24 חושפות את הניאו נאצים הפולנים כאשר הם משבחים את "הישגיו" של היטלר, כאשר בסוף באירוע הרימו המשתתפים כוסית לכבודו של היטלר תוך שהם מציינים "לכבודו של היטלר והמולדת האהובה שלנו, פולין". הם גם דאגו לעוגה בצבעי הרייך השלישי.

התמונות שחשפה המצלמה הנסתרת של רשת הטלויזיה הפולנית עוררו זעם עצום בקרב אזרחי פולין ואצל הרשויות המקומיות. ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, גינה בחריפות את האירוע המביש. "גילויי הפשיזם הפומבי רומס את זיכרם של אבותינו ומלחמתם בגבורה עבור פולין צודקת וחופשיה משנאה", אמר מורבייצקי.

התביעה הכללית בפולין הודיעה כי פתחה בחקירה על מנת לאתר את המעורבים בטקס המחליא והם מואשמים ב"גילוי פומבי של פשיזם", עבירה שגוררת איתה עונש של עד שנתיים מאסר בפועל.

חלק מחברי ארגון "גאווה ומודרניות", יחד עם פעילים ניאו נאציים אחרים, גם לקחו חלק בפסטיבל המוזיקה "קן הנשרים" המתקיים מדי שנה בפולין ומוגדר כ"פסטיבל מוזיקה לאומנית" המיועד ל"פטריוטים פולניים". בתמונות ששודרו בטלוויזיה הפולנית נראים חלק מהמשתתפים בפסטיבל מצדיעים במועל יד וחלקם צועקים "זיג הייל".

אחד ממארגני פסטיבל המוזיקה הלאומני, יאצק לאנושני, אמר כי "אם מישהו מתנהג בצורה לא הולמת בפסטיבל, הוא מסולק מהמקום" אולם בתמונות ששידרה הטלוויזיה הפולנית נראו אנשי האבטחה במקום מתעלמים לחלוטין מגילויי הנאציזם. בשטח הפסטיבל גם נמכרו "מזכרות לאומניות ופטריוטיות" שרבים טוענים כי הן מסיתות לשנאת זרים.

ארגון "גאווה ומודרניות" הוקם בשנת 2011. מאז הקמתו קיימו חברי הארגון מספר אירועים שהוקדשו לזכרו של היטלר ולעידוד הנאציזם, לרבות אירועי מוזיקה שונים. בכתבה ששידרה רשת הטלוויזיה הפולנית TVN בחודש מרץ שעבר נראו חברי הארגון לוקחים חלק בפסטיבל מוזיקה בעיירה גרודז'ישצ'ה כאשר חלקם נושאים כתובות קעקוע של צלבי קרס וסמלי אס.אס אחרים, בעוד הם מברכים אחד את השני לשלום בברכת "זיג הייל!".