אסתר פלד עם יו"ר מפעל הפיס עוזי דיין
אסתר פלד עם יו"ר מפעל הפיס עוזי דייןצילום: שוקה כהן, באדיבות מפעל הפיס

הספר "פתח גדול מלמטה" מאת אסתר פלד בהוצאת בבל, זכה הערב (שני) בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2017.

פרס ספיר לספרות, שנוסד בשנת 2000 במטרה לעודד את הספרות העברית ואת תרבות הקריאה, חולק זו השנה ה-17 לכותר הטוב ביותר של השנה על פי בחירת חבר השופטים.

פלד תקבל ממפעל הפיס פרס כספי בסך 150 אלף שקלים וספרה יתורגם לערבית ולשפה זרה נוספת על פי בחירתה.

בפרס ספר הביכורים זכתה סמדר שטינברג שכתבה את "שבע דרכים לאיבוד", בהוצאת זמורה ביתן.

חבר השופטים נימק את הבחירה בספרה של פלד. "הספר 'פתח גדול מלמטה' הוא ספר פורץ דרך בספרות העברית ומציג קול שלא נשמע בה עד כה. הספר מתאר את מסעה הנפשי של אשה בדרך ל'חדר משלה'".

"במרכזו, אישה בוגרת שצריכה לעצב את דרכה מחדש. בשלושים וארבעה סיפורים שהופכים למכלול סיפורי שלם מביט הספר על העולם הנפשי במבט חד, אמיץ ונטול רחמים עצמיים. בצירוף של הומור, חכמה וכנות, אסתר פלד מאתגרת נרטיבים רווחים של תהליכי חניכה של נשים, ומייצרת נקודת מבט חדשה הנובעת מתוך הדברים עצמם. חוויית המפגש עם האחר וחווית הלבד הנשי והאנושי נבחנות באופן רענן וחדשני, אשר נטוע כל כולו בזמן הזה", קבעו השופטים.

האלוף (במיל') עוזי דיין, יו"ר דירקטוריון מפעל הפיס וקרן ספיר, אמר בטקס הענקת הפרס, "פרס ספיר הוא סיפור טוב – מעצים את הסיפורת, מקדם את הסופרים ומחנך לקריאה של ספרות ישראלית עברית. כדי שיכתבו ספרים צריך שמישהו יעודד זאת. הקצאת הפיס לתרבות ואמנות עלתה בשנים האחרונות מ- 11 מיליון שקלים ל- 54 מיליון שקלים לשנה וכך נמשיך בשנים הבאות כי סיפור טוב לא מפסיקים באמצע".