מחפש בשורה. פריג'
מחפש בשורה. פריג'צילום: פלאש 90

חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מר"צ) מגדיר את נאומו של סגן הנשיא אמריקאי כנאום תואם הימין הישראלי הקיצוני ובראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס בסלחנות לנאום הגידופים של אבו מאזן כלפי הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ.

על החלטתו שלא לנטוש את מליאת הכנסת בשעת נאום פנס, כפי שעשו חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, אומר ח"כ פריג': "אני בז לכל מה שאמר פנס שהוא בעיני ימין אמריקאי קיצוני שמתאים לימין הקיצוני הישראלי שלא מדבר אליי, אבל אנחנו עוסקים בפוליטיקה שבה יש אתיקה ועצם היותי שם לא אומר שאני מסכים אלא שאני עושה את תפקידי כפוליטיקאי".

כשנשאל אם באומרו שהדברים תואמים את עמדת הימין הקיצוני כוונתו לליכוד או לבית היהודי, קבע: "איזה בית יהודי...? עוצמה לישראל! איזו בשורה הוא מביא לי? אני רוצה לשמוע תורה של ימין אוונגליסטי משיחי? אני רוצה עתיד ופתרונות".

על דברי פנס אודות פתרון שתי המדינות בהסכמה אומר ח"כ פריג': "במדיניות של הממשלה הזו אף פעם לא תהיה הסכמה, אז זה כאילו שהוא אמר שאין (הסכם ש.כ.). איזו בשורה הוא מביא לי?". על השאלה אם היה מצפה מההנהגה האמריקאית לכפות על ממשלת ישראל הסדר מדיני הכולל נסיגה, הוא משיב: "אני נגד כפייה באשר היא, לא מדינית ולא חברתית, אבל ארה"ב היא השחקן הראשי באזור ואני משוכנע שלא יהיה פתרון ללא מעורבות אמריקאית.

ת״ היא הגורם היחידי החזק שמסוגל להתניע. שיבוא סגן שר משיחי עם הרצאה היסטורית ללא תקווה לעתיד אני לא צריך אותו ולא רוצה לשמוע אותו. אני מצפה שיגידו זו התכנית שלנו והיא לטובת שני הצדדים וזה מה שאנחנו רואים לנכון. לעשות ליטופים ולעשות בית קברות לתהליך המדיני אני לא מקבל. מה שהיה אתמול זה כמו הטיטאניק כשרוקדים והקברניט מוביל את הספינה להתנגשות עם קרחון".

על הדיווחים ולפיהם בכוונת טראמפ להציע תכנית מדינית שתכלול סיפוח ישראלי של עשרה אחוזים משטחי יהודה ושומרון והקמת מדינה פלשתינית, נשאל פרג' אם המציאות היא שגם לתכנית זו אין פרטנר פלשתיני. "לא שמענו שום הצעה. הכול ספקולציות ולא שמענו כלום חוץ מהדלפות פלשתיניות. אין אישור רשמי לגבי אף הצעה אמריקאית. אנחנו רק שומעים דברים על נקיטת עמדות חד צדדיות שהן לרעת ישראל ולא לטובתה.

״לדעתי לא אנחנו נקבע את הפרטנר הפלשתיני. הפרטנר הפלשתיני קיים. אבו מאזן והרשות הפלשתינאית עובדים בשיתוף פעולה מלא איתנו ועם האמריקאים, הם הפרטנר ואתה לא מצפה שהחלש יכפה ויקבע את כללי המשחק. אנחנו החזקים וצריכים לנווט ולהוביל את התהליך. שליטה על עם אחר הופכת אותנו לחברה לא מוסרית שאני לא רוצה להיות חלק ממנה".

עוד התבקש חבר הכנסת פריג' להתייחס לנאום ה'יחרב ביתך' של אבו מאזן ולשאלה אם נאום זה המטיח גידופים כלפי הנשיא האמריקאי היה טעות מבחינתו.

פריג' סבור כי הוא, כדובר שתי השפות, יכול להבין את משמעות הדברים כפי שהם ולא כגידוף המוטח בפניו של נשיא ארה"ב. "הוא לא גידף. הוא ביקר. ההבדל בינינו הוא שאני דובר שתי השפות ומכיר את הסלנגים הערבים. זו מילה שאב אומר לבנו ואח לאחיו. החולשה היא שאתם לא מכירים את הסלנג הערבי".

כשזו הפרשנות שלו לדברים התבקש פריג' להסביר בערבית מתונה את הביטוי שתרגומו הוא 'ייחרב ביתך', והוא משיב: "בתרגום לערבית זה נכון, ייהרס ביתך, אבל אנחנו משתמשים בזה בסלנג היומיומי כשאתה מתרעם על דבר שמישהו עושה. אין לזה שום משמעות".

האם מדובר בניסוח דיפלומטי מתאים וראוי? "בזה אתה צודק. זו שפת רחוב שמצפים מנשיא שלא להשתמש בה, ואני מסכים איתך, אבל האמירה כאמירה שיש בה משמעות מרחיקת לכת זה לא. זה ציני, זה צחוק, זו שפת רחוב שהיא חלק מהשיח היומיומי שמשתמשים בו".

"אבו מאזן מקבל כאפות על שמאל ועל ימין ממדיניות הממשלה וממדיניות החוץ של האמריקאים שלא סופרים אותו, אז אסור לו לבקר ולומר כואב לי? אין לעם שלו תקווה ואסור לו לומר את הכאב שלו? די! לא צריך להיות חזירים בחשיבה. תתחילו לחשוב על הצד השני".