ח''כ אברהם נגוסה
ח''כ אברהם נגוסהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת, נערכה היום (שלישי) ישיבת הוקרה לקליטת תלמידים-עולים בחינוך הממלכתי-דתי בארץ.

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) ציין כי "החינוך הדתי גידל תלמידים למופת, שהשתלבו בחברה, גאים בזהותם היהודית ובתרומתם למדינה".

מאיה שריר, נציגת משרד החינוך, סיפרה על 5355 תלמידים עולים בשנת 2017 שמתוכם 59% השתלבו בחינוך הממלכתי, 24% בממלכתי-דתי ו-16% בחינוך החרדי.

שושנה נגר, מרכזת החמ"ד במחוז תל אביב, הדגישה כי מערכת החינוך הדתית מפתחת תכניות לפיתוח וגיבוש הזהות היהודית הדתית והציונית של התלמידים-העולים, תכניות מיוחדות לעליה מבי"ס היסודי לחטיבת הביניים, ופעילות של בנות שרות לאומי אצל משפחות העולים.

ברוך מיכאלי, המפקח על קליטת עולים בחמ"ד, סיפר על תלמידי ישיבת ההסדר במעלות המסייעים לקליטת בני המנשה בעיר ובחינוך הממלכתי-דתי, ולהעצמת התלמידים וההורים להתמודד עם פערי הלימוד והתרבות.

יוזם הדיון, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), בירך על החינוך הממלכתי-דתי על הפעילות הברוכה בקליטת התלמידים-העולים וח''כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) סיפר כי גם הוא למד בבי"ס "סיני" בקרית ים "כי אמרו לאמא שלי ששם החינוך הכי טוב".

שר החינוך בנט סיפר לנוכחים על הדרך שלו לחמ"ד, "בארה"ב ההורים שלי לא היו דתיים אבל בכל זאת כילד יהודי הייתי בגן חב"ד. אחר כך עברנו תהליך של התחזקות ובארץ ההורים שלי רשמו אותי ואת האחים שלי לחמ"ד"

"השליחות העצומה מובנית ויסודית בחמ"ד, אני גאה בחיבוק באהבה ובקבלה, כולם רצויים, זה משהו שאנחנו צריכים להנחיל יותר ויותר בכלל הציונות הדתית, גם בבתי הכנסת כולם רצויים וכולם אהובים"

השר הוסיף, "אני מצדיע לכם מנהלים ומנהלות, אתם בתפקיד הקשה ביותר במערכת החינוך, אתם הגיבורים שלי אני אוהב אתכם".

אלי צרפתי, סיפר אף הוא על קליטתם של בני המנשה, והדגיש את חשיבות שיבוצם של מנהלי בתי הספר, שנמצאים בקשר יום-יומי עם התלמידים בתהליך קליטתם של התלמידים.

תמי צלניקר, סיפרה על 1392 תלמידים עולים מצרפת בנתניה ב-10 השנים האחרונות בלבד, ולומדים בחינוך הממ"ד בעיר.

היא הדגישה כי רבים מהם עדיין חיים ב"בועה תרבותית ולשונית" ואתגר הקניית השפה והתרבות במערכת החינוך, כמו גם ליווי המשפחות, הם כה-חשובים.

שלמה אילן, הממונה על קליטת העולים בחמ"ד במחוז דרום, סיפר על למעלה מאלף תלמידים-עולים מאתיופיה, למעלה ממאה נקלטו רק בחודשים האחרונים.