"זכיתי להציל חיים של מישהו"

לפני קצת יותר משנתיים, באמצע החיים התבשרה אור סעד כי היא חולה במחלת הסרטן.

"לפני שנתיים וארבעה חודשים", היא מספרת, "פתאום התבשרתי כך באמצע החיים שיש לי סרטן, עזבתי את הבית ובין רגע התאשפזתי".

אור מספרת כי מהרגע הראשון חיפשו לה תורם ודי מהר גם מצאו אבל בסופו של דבר התבשרה שלא תצטרך לעבור השתלה. "למרות הבשורה המעודדת לאחר שמונה חודשים שוב חזרה לי המחלה ואז אמרו לי שאני כבר מוכרחה לעבור השתלה ושיש תורם".

היום, שנה וחצי לאחר השתלת מח העצם על ידי אדם שלא הכירה, נערך בבית אורנית בפתח תקווה מפגש מרגש בין אור לתורמת שאותה ראתה לראשונה בחייה.

"לפני שנה וחצי התקשרו להודיע לי שנמצאתי מתאימה לתרומת מח עצם וזו הרגשה מדהימה", מספרת הגר לירן התורמת. "אני רשומה במאגר כבר מגיל חמש, מאותה העת שגילו שלאבא שלי יש לוקמיה. באופן אירוני באותה העת לא נמצאתי כמתאימה לתרום לאבא שלי, אבל כיום 19 שנים לאחר כניסתי למאגר נמצאתי מתאימה לאדם אחר. ההבנה שאני יכולה להציל חיים של אדם אחר זו תחושה מדהימה. אני מכירה את זה מקרוב ויודעת עד כמה מפחידה התחושה שתאבד מישהו שיקר לך. שנה וחצי אחרי התרומה אני הולכת לפגוש לראשונה את האדם שתרמתי לו, ולא יכולה לתאר עד כמה אני מתרגשת".

איזה מסר את יכולה להעביר לאנשים שחוששים מהתהליך?

"קודם כל היה לי ליווי מלא מעזר מציון מהרגע הראשון והם איתך כל הזמן ב-100% וגם הרופאים וכל הצוות היו מקסימים. זה לא תהליך קשה, גם ילד בן 7 יכול לעבור את זה די בקלות והכי חשוב זה מציל חיים. תחשבו מה היה קורה אם חלילה זה הייתם אתם או מישהו מהמשפחה שלכם. אבא שלי החלים מהמחלה ובאתי להחזיר תודה. הוא גם היה איתי ביום התרומה והוא איתי בכל התהליך הזה, נראה שהוא מתרגש אפילו יותר ממני".

אנחנו מראיינים את אור סעד מספר דקות לפני שהיא תראה את הגר. "אני כל כך מתרגשת, היא מספרת, "עד שלא הצלחתי לעצום עין הלילה. יש לי פרפרים בבטן ולחץ גדול ואני מפחדת שכשאראה את התורמת לא אצליח להוציא מילה. אני רק רוצה לתת לה את החיבוק ולהגיד לה תודה ענקית על כל מה שעשתה בשבילי. זה לא מובן מאליו והלוואי שיבואו עוד אנשים מדהימים כמו הגר כי יש כל כך הרבה ילדים ומבוגרים שזקוקים לזה".

המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של עזר מציון, שהוקם לפני כעשרים שנה, כולל 877,315 תורמים פוטנציאליים שבזכותם בוצעו 2,657 השתלות מצילות חיים. מנהלת המאגר, ד"ר ברכה זיסר: "אני גאה ומתרגשת מכל הצלת חיים. זו זכות גדולה עבורנו להיות שותפים להצלת חיי אדם. סיפורן של אור והגר הוא סיפור מרגש ומרתק של הצלת חיים וערבות הדדית, שהוא ערך היסוד של 'עזר מציון'".

עמותת 'עזר מציון' יוצאת בימים אלה במבצע התרמה, 'פרס מציל חיים', במהלכו מתנדבים עוברים בכל רחבי הארץ ומגייסים תרומות לטובת פעילות העמותה. "במהלך השנה 'עזר מציון' נמצאת שם עבור כל מי שזקוק לעזרה, אולם הפעם עזר מציון פונה אליכם ומבקש אתעזרתכם", אומר יו"ר ומייסד הארגון, הרב צו'לק. "אנחנו זקוקים לשותפות שלכם במאמצים להקל ולתמוך על אוכלוסיית החולים ובני משפחותיהם. הקשיים גדולים והצרכים מרובים. 'פרס מציל חיים' הוא מיזם ייחודי שבו אתם יכולים להירתם, להקל, לתמוך ולהציל חיים פשוטו כמשמעו וגם לזכות בפרסים. כאמור, כל תרומה שתתבצע תזכה את התורם לא רק במעשה החסד, אלא גם בכרטיס להגרלה נושאת פרסים שתתקיים בתום מבצע ההגרלה (ב-13.2) הכולל רכב, רהיטים, ציוד חשמלי, טיסות לחו"ל, ועוד.

לדף מבצע ההתרמה של עזר מציון