בטיחות מעל הכל
בטיחות מעל הכלצילום: יח"צ

המונח בטיחות וגיהות נמצא בשימוש תדיר בעסקים וארגונים רבים. אז מה זה בעצם אומר?

התשובה היא היא שבטיחות וגיהות הם מונחים הקשורים בשמירה על שלומם ועל בריאותם של עובדי החברה או הארגון, ובכלל זה מניעת תאונות עבודה או מחלות הנגרמות כתוצאה מעיסוק במקצוע הספציפי בו עוסק כל אחד. כמו כן בטיחות וגיהות קשורים לצמצום נזקים כלכליים.

בשורה התחתונה, במיוחד בעולם הטכנולוגי של היום, כאשר התעשייה מתפתחת בקצב מואץ, התחרות בכל ענף עזה מאי פעם ולעיתים קל להתעלם מן הסיכונים, הנושא של בטיחות וגיהות חייב להיות משולב כחלק בלתי נפרד בתעסוקה של כל סוגי הארגונים, מקצועיים או עסקיים. בפרט, על פי חוק הארגון והפיקוח על העבודה משנת תשי"ד (1954) נקבע כי בכל ארגון בו מועסקים לכל הפחות חמישים עובדים ואשר קיים בו סיכון לבריאותם, חובה על הארגון למנות אדם לתפקיד ייעודי של ממונה בטיחות.

בטיחות מעל הכל
בטיחות מעל הכלצילום: יח"צ

איך ניתן לצמצם סיכונים בעבודה?

המציאות מלמדת שלא ניתן למנוע לחלוטין תאונות ופציעות בעבודה (בתלות באופי הענף בו פועל הארגון, כמובן, שהרי עבודה בגובה באופן טבעי מסוכנת יותר מעריכת דין) – אולם כן ניתן לבצע תהליכים לצמצום הסיכונים. כך בין היתר ניתן לבצע תהליכים של ניהול סיכונים, לקיים הדרכות בטיחות על מנת להרחיב את הידע והמודעות של העובדים, לבדוק באופן קבוע את הציוד והמכשור שבו נעשה שימוש בזמן העבודה וכן את סביבת העבודה עצמה, וכמובן לקבל ליווי וייעוץ קבועים בתחום הבטיחות.

מילון מונחי בטיחות וגיהות

בטיחות: צמצום הפוטנציאל להתרחשותה של תאונת עבודה באמצעות ניהול סיכונים ומזעורם לרמה הנמוכה ביותר האפשרית.

תאונת עבודה: תאונה המתרחשת בגלל פעולה מסוכנת או מצב מסוכן, ואשר עלולה לגרום נזק לבריאותו של העובד או לרכוש.

גיהות: צמצום הפוטנציאל לחלות במחלה הנגרמת בגלל אופי המקצוע, באמצעות זיהוי גורמים מסוכנים המסוגלים לחולל מחלות ומניעתם או הרחקתם מהעובד או מסביבת העבודה.

ממונה בטיחות: יועץ להנהלת החברה בענייני בטיחות ובריאות בעבודה. במסגרת תפקידו עליו לאתר מפגעי בטיחות בארגון, להכין וליישם תכנית הדרכה שנתית בנושאי בטיחות וגיהות, לוודא כי העובדים מבצעים את הוראות הבטיחות, לחקור נסיבות לתאונות עבודה ועוד.

המאמר באדיבות מוזי בוטון – בטיחות וגיהות בעבודה