מבהירים עמדות. חוטובלי
מבהירים עמדות. חוטובליצילום: דוברות משרד החוץ

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחסת סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, לשיחת ההבהרה אליה הוזמן סגן השגריר הפולני ובה הובעה עמדתה של ישראל כלפי הצעת החוק הפולנית האוסרת את הגדרת מחנות ההשמדה כפולניים.

לדברי סגנית השר מדובר במהלך מקובל מאוד כחלק מהרצון הישראלי להביע מורת רוח ותרעומת על מהלך פנימי. אחד מצעדי התגובה הוא שליחת השגרירה הישראלית לראש ממשלת פולין ובמקביל זימון סגן השגריר לשיחה בה מובהר לו כי מדינת ישראל אינה רוצה לראות את החוק הזה נכנס לספר החוקים בפרלמנט הפולני.

"יש מאבק מאוד קשה על כל נושא זכרון השואה ויש ניסיונות לשכתב את השואה ולהסיר אחריות ממדינות שהיו שותפות לפשעי המשטר הנאצי. פולין לצערינו הרב, עם כל הרצון הטוב להציג אותה כמדינה כבושה ואכן היא הייתה כזו, בסוף העם הפולני היה שותף אקטיבי לחלק מהזוועות שביצעו הנאצים בעם היהודי ואנחנו רוצים שבזיכרון הקולקטיבי הפולני במסגרת הרצון החשוב שלנו שזכרון השואה לא ידהה ולא ידעך, שהדבר הזה יהיה כתוב בספר דברי הימים הפולני ולא יהיו ניסיונות לבלום היסטוריונים שמוציאים את שיתופי הפעולה שהיו בתקופת המלחמה. אסור למזער את האחריות של כל אותם עמים שהיו תחת כיבוש נאצי, אסור להעלים את הזוועות של האנשים הפרטיים שפעלו בשיתוף פעולה מלא עם המשטר הנאצי".

ואולי, נשאלה סגנית השר, אכן יש מקום להבין את הרצון הפולני להתנער מתיוגם של מחנות ההשמדה כפולניים משום שמדובר בסופו של יום במחנות גרמניים על אדמת פולין?

"אנחנו מבינים שיש כאן מוטיבציה הרבה יותר גבוהה מאשר הסמנטיקה של המחנות שהיו על אדמת פולין והופעלו על ידי המשטר הנאצי. יש כאן רצון למזער את האחריות של אותם פולנים שהיו שותפים לפשעי המלחמה שביצעו הנאצים. אנחנו לא מוכנים שהדבר הזה יכנס לספר החוקים. זה פוגע בחופש המחקר של היסטוריונים. בוגרי הדור שלי ביקרו במחנות וראו את השתיקה הרועמת של מי שראו יהודים מובלים למחנות, ואני חושבת שהאחריות הפולנית היא להנציח את זכרון השואה ולא להגיד שידה של פולין לא הייתה במעל. אסור להוריד את האחריות הזו ולהסיר אותה. זה פוגע בחופש המחקר של חקר השואה ובזכרונות של ניצולי השואה. אלו לא דברים שמסייעים להתמודדות בהכחשת השואה ובאנטישמיות באירופה".

חוטובלי אינה מקבלת את הניסיון לערוך חלוקה פנימית ולקבוע כי לשינוי הסמנטי בהגדרת המחנות ישראל מסכימה ולהכחשה אחרת היא מתנגדת. "כל הרעיון של ההתמקחות יביא אותנו למציאות של עולם פוסט מודרני שבו ההיסטוריה היא יחסית וכל אחד מספר את הסיפור שלו. יש כאן מדרון חלקלק שמתחיל בכך שלא קוראים למחנות פולנים ואז ממשיכים להתנערות מהחלק הפולני בזוועות והלאה לקביעה שמי שביצע את הזוועות היה המשטר הנאצי לבדו, ואנחנו יודעים שזה לא כך. המשטר הנאצי נושא כמובן באחריות העליונה לרגע האפל ביותר בהיסטוריה של האנושות, אבל מעבר למשטר הנאצי היו הרבה מאוד עמים שהיו בתוך העידן השחור הזה בתוך המעשים שנעשו, והעמים הללו צריכים לקחת אחריות כדי שההיסטוריה לא תחזור על עצמה".

על תגובת סגן השגריר לעמדה הישראלית אומרת חוטובלי כי הוא ניסה להבהיר את העמדה הפולנית. לזאת היא מוסיפה ומציינת כי "מדובר במדינה שיש לנו איתה יחסים ידידותיים. יש במרחב האירופי כמה מדינות שפועלות יחד עם ישראל. פולין לא השתתפה במצעד האיוולת של ההצבעה נגד ההכרזה האמריקאית בנושא ירושלים. יש מנעד רחב של פעולות שאנחנו מבצעים יחד עם הממשלה הפולנית. את העניין הזה אנחנו לא אוהבים והעברנו את המסר מראש הממשלה דרך הנשיא ומשרד החוץ הישראלי ואנחנו מאוד מקווים שהמסר הזה יועבר".

מוסיפה חוטובלי ומציינת כי מול הממשל הפולני מופעל גם לחץ אמריקאי שלא להמשיך בכיוון זה, והיא מקווה שהדבר יניב פרות והחוק אכן לא ישולב בספר החוקים הפולני.

לקראת תום הדברים נשאלה סגנית השר היכן פספס משרד החוץ בפעילותו מול הפולנים פספסו שככל הנראה הוביל לתוצאה העגומה של ההצבעה על החוק. לדבריה לא היה כל פספוס בעניין זה. "לא רק שלא היה פספוס אלא שבשנתיים האחרונות היה עיסוק אינטנסיבי מול הממשלה הפולנית בנושא הזה. היועץ המדיני שלי היה מהמעורבים בנושא הזה של ביטול ההחלטה הזו. שנתיים הפולנים אמרו שהנושא לא יקודם ועכשיו כשהוא מקודם אנחנו חשובים שזה לא נכון ולא ראוי ומשתמשים בכל האמצעים הדיפלומטיים שעומדים לרשותנו כדי להניא את הפולנים מללכת על המהלך הזה".