בבית הנשיא. חיים גורי ז"ל
בבית הנשיא. חיים גורי ז"לצילום: הדס פרוש, פלאש 90

המשורר חיים גורי (גורפינקל במקור) נפטר לפנות בוקר (רביעי) בגיל 94.

גורי נחשב לאחד מסמלי דור הפלמ"ח, כתב שירה, ספרות ועיתונאות במרוצת עשרות שנים וזכה בפרס ישראל לשירה בשנת 88' ובפרס ביאליק בשנת 75'.

בשנותיו בפלמ"ח היה גורי שותף לפעולות רבות. טרם קום המדינה נשלח על ידי ההגנה למחנות העקורים בהונגריה על מנת להכין תשתית ארגונית עבור ניצולי השואה לעלייה לארץ ישראל.

לאחר הקמת צה"ל היה בין השאר למפקדו של קורס הצניחה הראשון. במלחמת העצמאות שימש כסמ"פ בחזית הדרום. במבצע עובדה היה סגנו של אברהם אדן ובמלחמת ששת הימים היה מפקד פלוגה בקרב על שחרור ירושלים.

גורי כתב כ-12 ספרי שירה ובין שיריו הזכורים ביותר שיר הרעות, באב אל ואד ורבים אחרים. בין שיריו 'הנה מוטלות גופותינו' אותו כתב לזכרם של לוחמי מחלקת הל"ה שנפלו בדרכם לגוש עציון הנצור.

בין כתביו גם טורים עיתונאיים רבים. את משפט אייכמן סיקר כעיתונאי ב'למרחב'.

לצד פרס ישראל ופרס ביאליק זכה גורי בתארי כבוד רבים מאוניברסיטאות שונות, אזרחות כבוד בתל אביב ותואר 'יקיר ירושלים'.

גורי נחשב לאיש מפלגת העבודה ועמדותיו נטועות בשמאל הציוני ואולם מיד לאחר מלחמת ששת הימים היה חבר בתנועה למען ארץ ישראל השלמה יחד עם אנשי רוח מובילים בהם נתן אלתרמן ואחרים.

גורי היה תושב ירושלים משנת 49' ועד פטירתו היום.

הנשיא ראובן ריבלין הביע צער על מותו של המשורר חיים גורי, "מורה של חיים ומורה דרך. בן דור המייסדים שהיה למייסד של פרקי השירה והיצירה הגדולים שלנו, ודרכם חיזק את המסדים הערכיים והמהותיים של קיומנו כאן כעם, כאומה".

שרת התרבות והספורט מירי רגב ספדה לו "נעצב ליבי לשמע הידיעה המרה על פטירתו של חיים גורי. חיים גורי ז"ל היה מגדולי משוררי דור תש"ח וליווה את תקומת עמנו בארצו. השורה האלמותית משירו ,'הרעות ' מה רבים שאינם כבר בינינו' מהדהדת בי, עת אנו נפרדים מרבים מאותם יפי הבלורית והתואר, אשר טביעות אצבעותיהן חקוקות בקרקע וברוח של עמנו. גורי ז"ל היה ויישאר לעד מ'פרחי האש' של תקומתנו הלאומית במדינת ישראל. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הביע צער על פטירתו "הצטערתי לשמוע על מותו של המשורר, לוחם הפלמ"ח, וחתן פרס ישראל, חיים גורי, עימו היתה לי היכרות אישית. קורות חייו של גורי שזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל ושיריו מהווים ויהוו חלק מהאתוס הישראלי לעד 'אך נזכור את כולם, את יפי הבלורית והתואר'. יהי זכרו ברוך".

יו"ר הבית היהודי ושר החינוך נפתלי בנט ספד "חיים גורי, איש פלמ״ח ומשורר דור התקומה, נדם, אך שיריו ימשיכו להרעיד את לבבות נוער ישראל. מערכת החינוך מבכה את לכתו של איש הבלורית והתואר, שהוריש לנו את תפיסת ה'אנחנו' ולא רק ה'אני'. תחסר לכולנו".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אמר "עצוב על לכתו של חיים גורי ז"ל, מנפילי דור תש"ח, משורר הפלמ"ח, מגדולי אנשי הרוח שלנו. הביוגרפיה של גורי שזורה בזו של מדינת ישראל, ויצירותיו הפכו לנכסי צאן ברזל של תרבותינו. בכל אחת משיחותנו התנגנה בי השורה האלמותית של שיר הרעות: כבר שנה לא הרגשנו כמעט איך עברו הזמנים בשדותינו כבר שנה ונותרנו מעט מה רבים שאינם כבר איתנו. עם ישראל יזכרהו לתמיד כמשורר העצמאות וכמוכיח בשער".