כנס יועצי המשכנתאות
כנס יועצי המשכנתאותצילום: רועי טפר

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הבטיח לקדם חקיקה להסדרת תחום יועצי המשכנתאות בישראל.

בכנס השנתי של התאחדות יועצי המשכנתאות אמר גפני "במציאות שלנו יש פערים עצומים לא רק בין בנקים אלא אפילו בתוך הבנקים עצמם. כמו שיש שמאים, עורכי דין, חייבים שיהיו יועצי משכנתאות. אני לא מתכוון לותר בעניין הזה ויש גם חקיקה שאנחנו ככל הנראה נקדם.

''בעולם הזה של בנקים רבי עוצמה צריך לקבוע את הכללים", הסביר ח"כ גפני, ''יועץ משכנתא הופך להיות מקצוע חשוב מאוד. הוא חשוב למשפחות וזוגות צעירים בימים הגורליים שלהם, שבהם הם יכולים להפסיד הרבה כסף בלקיחת משכנתא. גם הגזרות של בנק ישראל וגם היכולות של הבנקים לעשות כרצונם לקחת זוג צעיר ותמים ולהציע לו הצעות- שאין מי שיאמר לו נכון או לא נכון, אתם הסיוע של המשפחות הללו''.

יו"ר ועדת הכספים הבטיח ליועצים, ''אנחנו נעשה הכל כדי שתקבלו את הלגיטימציה, תהיו מקצוע ברור שיכול לקבל את הרישיון ואת הלגיטימציה להתמודד עם הגופים הפיננסיים וגם עם בנק ישראל, ואני מתחייב להמשיך הלאה כי זוהי טובת האנשים שזקוקים לסיוע המקצועי שלכם".

יו"ר ועדת הרפורמות ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בכנס שנערך באילת, כי "במציאות של חוסר ודאות יועצי משכנתא הם מקצוע העתיד, שמסוגל לתת מידע אמין ללקוח. אנחנו אחרי עשור ללא ריבית, ולדור ה-Y אין השקעות סולידיות, לכן רכישת דירה היא מאתגרת יותר מאי פעם. יועץ משכנתא היום הוא איש מקצוע חשוב בהתמודדות עם הסיכונים שבהשקעה כזאת ועם הקושי הגדול לרכוש דירה למגורים.

''מדברים על מקצועות שנעלמים אבל פה יש מקצוע שנולד, ובצדק. הציבור במידה רבה איבד אמון בייעוץ של המוסדות המאורגנים הוותיקים, ולכם יש את היכולת לתת את המידע בצורה שקופה ללקוח. אני תומכת בהסדרה של תחום יועצי המשכנתאות בדרך רכה, כדי שהציבור יקבל מידע אמין על רכישת דירה''.

עוד הוסיפה ח"כ עזריה כי תפעל להקלת הקריטריונים בזכאות למשכנתאות, "כמה שפחות ביורוקרטיה וכמה שפחות קריטריונים זה יעבוד יותר טוב. ואנחנו נתניע מהלך לגבי תעודות הזכאות".

משה כהן, ראש אגף אשראי, במערך המשכנתאות בבנק לאומי, הביע גם הוא תמיכה בהסדרת מקצוע יועץ המשכנתאות. לדבריו "היועצים הם שותפים עסקיים. יש לנו אותה מטרה לתת ללקוח את השירות הטוב ביותר. הנתונים צריכים להיות שקופים. אנחנו רואים בכם שותפים לדרך על מנת לתת ללקוח את התנאים הטובים ביותר. גם הרגולטור התערב, ובנק לאומי פתוח לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם היועצים.

''אני חושב שנושא היועצים צריך להיות מוסדר וזה ייתן נוחות לבנקים. היועצים מבחינת הבנקים זה חסכון בכוח אדם. אם אנחנו עוברים למערכת דיגיטלית, היועצים יהיו גורמים שיוליכו את המהלך הזה. אנחנו צריכים הסדרה ברורה מאוד", הדגיש כהן.

אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר כי "יש כאן קבוצה של אנשים שמסוגלים לייצר תחרות על מוצר יקר ומסובך. הרגולציה ממשלתית של מועצה הקשורה לנציגי ציבור, אקדמיה, בנקים, אבל אסור לשחק בנדמה לי אם המקצוע הוא נדרש, והוא כזה, אני באמת חושב שהמדינה צריכה רגולציה ולהסדיר את המקצוע הזה".