מסוק אפאצ'י. ארכיון
מסוק אפאצ'י. ארכיוןצילום: עופר צידון, פלאש 90

מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל לידיו את הדו"ח הסופי שבו ממצאי תחקיר אסון האפאצ'י שאירע בבסיס רמון באוגוסט האחרון.

באסון נהרג רב-סרן (מיל') דוד (דודי) זוהר ז"ל ונפצע באורח אנוש סגן און.

הדו"ח הסופי מאשש את הממצאים הראשוניים שעלו בדו"חות הביניים על פיהם זיהה צוות המסוק תקלה ביכולת היגוי המסוק. תקלה מסוג זה אינה מאפשרת נחיתה בשטח ולכן חייבה את הצוות לחזור לנחיתת חירום בבסיס על גבי מסלול טיסה.

הצוות, שביצע גיחה בה הדריך רב-סרן זוהר ז"ל את סגן און, הטיס את המסוק בתנאים מורכבים בשעת לילה ולמרות זאת הצליח להביאו לנחיתה בשטח הבסיס. במהלך ניסיון הנחיתה התרסק המסוק זוהר נהרג, אך הצליח לנחות בבסיס ולאפשר את הטיפול המיטבי והמידי בסגן און על ידי כוחות החילוץ וההצלה. סגן און חזר לפני כשבועיים לשירות בחיל-האוויר לאחר שהיה מאושפז במצב אנוש בבית חולים ועבר תהליך שיקום במשך תקופה זו.

במסקנות הדו"ח ניתן לקבוע את הסיבה הישירה לתאונה: מוט ההיגוי לא היה מותקן כנדרש, כתוצאה מכך נוצרה התרופפות שהביאה לשחיקה של המוט ולהתנתקותו במהלך הטיסה. תקלה זו הובילה לכך שהמסוק פנה בחריפות שמאלה ולצוות אבדה השליטה בהיגוי רוטור הזנב. נדירות וייחודיות התקלה הובילו לקושי של הצוות לאבחן ולתפעל אותה.

בצה"ל מדגישים כי הוראות התקנת מוטות ההיגוי והרכיבים במסוקי האפאצ'י עודכנו בהתאם לממצאי התחקיר ויוטמעו במערך הטכני של חיל-האוויר. בנוסף, גובשה תכנית הדרכה לצוותי אוויר במערך האפאצ'י המרכזת את כלל התובנות שגובשו על ידי צוות המומחים, אשר תועבר לכלל צוותי האוויר במערך.

מפקד חיל-האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל את הדו"ח הסופי והמלצותיו והנחה על מהלכים לשיפור תהליכי הכשרה ושמירת כשירות לטכנאים המוסמכים למערכות היגוי בכלל המערך. בנוסף, הנחה לשפר את רמת האימון למצבי חירום בטיסה במערך המסוקים, למסד תכנית להתמודדות עם מצבי קיצון בטיסה ולבחון שורה של פיתוחים טכנולוגיים לשיפור בטיחות הטיסה.

מפקד חיל האוויר ציין כי תפקוד הצוות בטיסה במצב מורכב זה, במסגרתו הצליח זוהר ז"ל להטיס את המסוק לנחיתה בבסיס, תרמה רבות לטיפול הרפואי המידי לו זכה סגן און. כמו כן, ציין את תהליך השיקום מעורר ההשראה שעבר סגן און עד לכדי חזרתו לשירות בחיל-האוויר.

תחקיר המומחים התנהל באופן מקיף במשך חמשת החודשים האחרונים, תוך שיתוף חברת "בואינג״, צבא ארצות הברית ותוך התייעצות עם מומחי ידע אזרחיים.