הרב רחמים נסימי
הרב רחמים נסימיצילום: יהונתן קלרמן

בירושלים מתקיים היום (רביעי) כנס של רשת הגרעינים התורניים 'שעלים' כאשר הנושא על סדר היום הוא 'חובתנו למרחב הציבורי'.

על הכנס ומה שעולה בו שוחחנו עם יו"ר הרשת, הרב רחמים נסימי, המתייחס בדבריו גם לסוגיות שעל סדר היום הציבורי, ובהן גם סוגיית השירות המשותף ויחסם של התקשורת והפוליטיקאים לאישים כדוגמת הרב שמואל אליהו, מאורחיו המרכזיים של הכנס.

"כל מהותם ולידתם של הגרעינים התורניים היא בתחושת החובה של האנשים. זו חובה להיות מעורבים בציבור וזו גם זכות", אומר הרב נסימי וכשהוא נשאל אם הגילאים בהם יוצאים זוגות צעירים למשימת הגרעינים התורניים אינו צעיר מדי, הוא מזכיר שגם מ"פ מוציא את חייליו לקרב בגילאי 25-26, וזאת מעבר לקושי לצאת למשימות מעין אלה המתעורר בגילאים מאוחרים יותר, כאשר המשפחה מרחבת.

הכנס של 'שעלים' משתלב בכנס דיני ממונות ה-27 שיתקיים החל מהיום (רביעי) בירושלים, והרב נסימי מספר כי הבקשה הייתה להשתתף בכנס הגדול שכן הגרעינים התורניים עוסקים מדי יום ביומו במרחבים הציבוריים ונושא הכנס הוא הפגנות במרחב הציבורי. "אנחנו לא מפגינים אלא עוסקים בעבודה יומיומית, אבל גם להפגנות יש ערך".

בהמשך הדברים הביע הרב נסימי תרעומת על דבריה של העיתונאית רינה מצליח שתקפה את דבריו של הרב שמואל אליהו. להערכתו דבריה קוממו לא רק אותו אלא רבים אחרים והם מסתירים בתוכם אי הבנת מהות תפקידו של אדם כדוגמת הרב אליהו, בהיותו מדוברי הדור, דָבַּרי הדור.

"אני שומע את השיסוי בנושא השירות המשותף. רבנים חשובים שמנהיגים דור שלם צריכים להיות שפוטים בפני אנשים בתקשורת? אני תמה. לכן זימנו את הרב אליהו כנואם מרכזי בכנס. הוא לא צריך את החיזוקים שלנו, אבל חשוב לשמוע אמירה ברורה של הרבנים שלנו והמנהיגים שלנו, מה האמירה שלנו בשאלות שעומדות על הפרק".

בעקבות דבריו אלה נשאל הרב נסימי אם העובדה שהמחלוקות בנושאי דת ומדינה לא שככו בשנים האחרונות אלא להיפך, למרות תרומתם שלך הגרעינים התורניים להתערות החברתית של המגזרים השונים בישראל, האם אין בכך כדי ללמד שהמסרים אינם עוברים בצורה נכונה?

הרב ניסימי דוחה את התובנה שמאחורי השאלה. לטעמו התקשורת אינה מייצגת כלל ועיקר את יחסו של הציבור הרחב המצפה לשמוע מרבנים ומנהיגים התייחסות לנושאים שעל סדר היום. "אם פעם היו פוגשים את הציבור הדתי בהפגנות ובמסכי הטלוויזיה, היום פוגשים את הציבור הדתי במכולת ובמתנ"ס ולא רק על המסכים. הרעות מאפשרת להעביר מסרים בצורה הרבה יותר מכבדת".

לדבריו כמי שנמצא במרחב הציבורי ופוגש את החברה הישראלית דבר יום ביומו הוא יכול לקבוע שרוב הציבור לא מרגיש את הקוטביות המתאפיינת בשיח התקשורתי. "הציבור מרגיש שהתקשורת מחדדת משיקולים פוליטיים ואחרים סוגיות שניתן היה לפתור מתוך החיים המשותפים ביחד, חיים של ימין ושמאל, דתיים חילוניים ומסורתיים".

הרב נסימי משוכנע שכאשר קיימת חיבה יומיומית לא תהיה שנאה בין המגזרים והקבוצות השונות, "אדם שחי עם שכנו ונכנס אליו בשבת, כשיש חברויות והילדים משחקים יחד, נוצרת מציאות חיים של שיח יומיומי וכשעולות שאלות קשות הן אינן מפלגות אלא רק מזמינות לשיח. אחרי שקמו הגרעינים המפגש הפך לאנושי וחי ומתוך כך יש שיח גם בדברים הקשים".

עוד נשאל הרב נסימי אודות המחיר שאולי משלמות משפחות הגרעינים בחינוך ילדיהם, דווקא בעידן 'דתיי הרצף', הדתל"שים וכו'. "אני פוגש דור שני של גרעינים. אני פוגש אותם ורואה הילדים אידיאליסטים שמקימים את סניפי אריאל ובני עקיבא, הם חוד החנית של הנוער. היוצאים לגרעינים מקבלים חוסן הרבה יותר ממי שנמצא בחממה".

לקראת סוף דבריו חזר הרב נסימי לפרשת היחס לדברי הרב אליהו ורבנים מובילים נוספים תוך התמקדות ביחסם של פוליטיקאים, גם בציונות הדתית, לדברים. "הפוליטיקאים שלנו לא מבינים שהרבנים ואנשי הרוח הם שבנו את הדור הזה, הם שיצרו עבורם את המנוף הפוליטי. כשאני שומע פוליטיקאי שלא מבין את הדיאלקטיקה בינו בין הרב, אני מתקומם נגד זה. הפוליטיקאי צריך להבין שהוא קיבל את הכוח מתוך אנשי הרוח הללו. אם הוא לא יבין שהם מקור הכוח שלו אנחנו בבעיה קשה".

"אני קורא לפוליטיקאים לבוא לכנס, לשמוע את האנשים ולשמוע את הרבנים הללו, לא לתת ברכה וללכת אלא להבין מה קורה בשטח ומתוך כך להגיב. כשאני שומע פוליטיקאי מתייחס לרב חשוב שהוא ממנהיגי הדור בצורה לא מכובדת, זה לא נכון לא ראוי ולא מעשי. אני לא מדבר על מישהו מסוים. אני מדבר על פוליטיקאים שצריכים להבין שהם שליחים של הדָבַּרים ולא הפוך. כל עוד זה לא יופנם נהיה מפלגה קטנה, מצומקת ובלי השפעה".

הרב נסימי אינו מקבל את הגישה לפיה אותה ביקורת שהוטחה בידי פוליטיקאים מהציונות הדתית כלפי רבנים נועדה להרחיב את שורותיה של המפלגה ולא לתייג אותה כקיצונית ומתבדלת. "הם טועים פעמיים. הטעות הראשונה היא בשאלה מי הדָבַּר, הפוליטיקאי או מנהיגי הדור? הטעות השנייה היא המעשית. הרי ידוע לנו שחודשים לפני הבחירות הם יבקשו תמיכה והמלצות. ממי הם יבקשו המלצות? הם יבקשו המלצות ממי שהם תוקפים היום, אז אתה רוצה שהם יעמדו לרשותך כחיילים או כמשפיעים?".