
עולם הסחר הבינלאומי קורץ לכם? מעוניינים להפוך את העסק לחובק עולם? במיוחד בשבילכם, מספר טיפים שיעזרו לכם לגרום לזה לקרות.
1. למדו את התחום
לפני שמחליטים לייבא או לייצא מוצר, חשוב להכיר את חוקי המשחק. לכל מדינה יש את החוקים והנהלים שלה בכל הקשור לשחרור המוצר בעת הגיעו למדינה. אי ידיעה באשר לחוקים אלה עלולה לגרום לעיכוב המוצר במכס, קנסות, מכסים גבוהים מאוד ואף, במקרים מסוימים, להשמדת המוצר. לכן מומלץ ללמוד את התחום לפני שנכנסים לעולם הסחר הבינ"ל באמצעות קורס מקצועי. הקורס הכי וותיק היום בתחום הינו קורס יבוא יצוא וסחר בינ"ל של לשכת המסחר ת"א.
2.בחרו את שם העסק ואתר האינטרנט שלכם
בימינו ללא אתר אינטרנט העסק שלך לא קיים. יש אינספור פלטפורמות המאפשרות לכם להקים אתר אינטרנט בלי הרבה מאמץ ובמינימום עלויות.
זכרו לבחור שם עסק שניתן לרשום אותו כאתר אינטרנט- שם העסק שלכם הוא מה שהלקוחות יחפשו מאוחר יותר כדי לאתר אתכם.
3.בחרו מוצר לייבוא או לייצוא
בשלב הראשון התמקדו במוצר אחד אותו אתם מעוניינים לייבא או לייצא, וזאת בכדי שתוכלו למזער סיכונים.
לפני ההחלטה על ייבוא או יצוא המוצר, מומלץ לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:
1. אתם אוהבים את המוצר אותו אתם מעוניינים למכור?
2. אתם הייתם קונים את המוצר?
אם עניתם "כן" על שתי השאלות הללו אז עליתם על מוצר אידיאלי לייבוא או ייצוא.
4. מצאו את השוק הנכון
בשלב השני, החליטו על המקום בו תמכרו את המוצר. תוכלו לשפר את הסיכויים להצליח במכירתו אם תדעו לאתר את שוק היעד והקהלים הפוטנציאלים. לצורך כך מומלץ לעשות שיעורי בית ולהזמין מחקר שוק מעמיק. גם אם הוא יעלה לא מעט כסף, עדיף ללמוד ממנו מהן המדינות בהן סיכויי ההצלחה שלכם למכור גדולים יותר; מאשר לבזבז זמן ומשאבים על מדינות שהפוטנציאל בהן נמוך.
אתם יכולים גם לפנות לארגונים כמו לשכת המסחר ת"א המעמידה מרכז מידע עסקי עבור יבואנים ויצואנים המעוניינים לקבל נתונים סטטיסטיים על היקפי יבוא או יצוא ממדינות וניתוחי שוק.
נתונים אלה יסייעו לכם להבין מאיפה המוצר שלכם מיובא או להיכן מיוצא, ובאיזה מדינה הפוטנציאל מכירה הגדול ביותר.
5. בחרו את הספק שלכם
ברגע שהחלטתם על מוצר, זה הזמן למצוא את הספק האידיאלי .
הדרך הקלה למציאת ספקים מכובדים יהיה דרך האתרים הידועים והמוכרים : Alibaba, Global Sources ו- Thomas Register. אתרים אלה נחשבים להכי אמינים בכל הקשור למציאת ספקים באיכות גבוהה, לרבות יצרנים, יצואנים, יבואנים, קונים, סיטונאים וכו'.
6. תמחרו את המוצר נכון
המודל העסקי להצלחת עסק שמייבא או מייצא מבוסס על שני מרכיבים קריטיים :
1. הנפח (מספר היחידות שתמכרו)
2. הרווח על כל יחידה
כאן נכנס לתמונה נושא תמחור המוצר. המחיר חייב לאפשר לכם להרוויח, אבל למול זה הוא צריך להיות תואם למה שהלקוח מוכן לשלם. זכרו: ככל שאתם מוכרים יותר, אתם מרוויחים יותר.
7. אתרו את הלקוחות הפוטנציאלים
בעולם של היום חייבת להיות לכם נוכחות באינטרנט באמצעות קידום האתר שלכם במנועי החיפוש השונים, וזאת בכדי שלקוחות ימצאו אתכם בקלות. אולם אסור לכם לסמוך רק על זה חשוב וצריך גם ללכת לחפש לקוחות.
ניתן לאתר לקוחות באמצעות אנשי קשר מקומיים, כדוגמת ארגוני סחר, לשכות מסחר , שגרירויות וכו'. מוסדות אלו יכולים להציע לכם רשימות אנשי קשר ספציפיים לתחום הפעילות שלכם, וכן הצעות לתערוכות מקומיות ובינ"ל העשויות לסייע לכם לאתר לקוחות בצורה מהירה ויעילה.
במקביל, השקיעו מאמץ פרסום במדיות החברתית כגון Facebook LinkedIn ו- Twitter על ידי פרסום מידע על המוצר או השירות שלכם, ובמקביל לאתר מידע אודות הצרכים של קהל היעד שלכם.
8. דאגו לשינוע המוצר
הצעד הבא שלכם הוא להתמקד בלוגיסטיקה - הובלת המוצר אל הקונה.
במקרה זה מומלץ להגיע להסדר עם חברת בלדרות עולמית. חברות אלו יחסכו מכם את כאב הראש של כל הקשור בהובלת המוצר עד לבית הלקוח, לרבות השחרור מהמכס במדינת היעד.
9 . שרות לקוחות גלובלי
חשוב מאוד לזכור שהיחסים ביניכם לבין הלקוחות בחו"ל לא צריכים להסתיים כאשר המוצר הגיע ליעדו.
חשוב ליצור מעקב אחר המכירות ולקבל משוב על שביעות הרצון של לקוחותיכם, וכיצד ניתן לשפר ולייעל. יחס חם ללקוח ושירות לקוחות איכותי, יגבש מאגר לקוחות נאמן למותג שלכם, שיוכלו להמליץ עליכם בחום לכל מכריהם.
10. למידת השפה
היכולת שלנו לתקשר ברמה גבוהה, בעל פה ובכתב, עם גורמים בחו"ל, היא, ללא ספק, מרכיב חשוב להצלחתנו, להעברת המסרים בצורה יעילה ולקידום העסק שלנו בזירה הבינ"ל.
כאשר אנחנו נכנסים לעולם הסחר הבינ"ל, חשוב לשפר את יכולות האנגלית שלנו מול הלקוחות והספקים איתם אנחנו עובדים. ואין האנגלית אותה למדנו בבית הספר דומה לשפה העסקית בה אנו מתנהלים מול גורמי סחר בינלאומיים.
בשל חשיבות האנגלית העסקית להצלחתכם בזירה הבינ"ל, מומלץ ללמוד קורס זריז בתחום שייתן לכם את הכלים הנחוצים לשיפור האנגלית ולהתאמתה לזירה הבינ"ל.
לסיכום, החלטתם להיכנס לעולם הסחר הבינ"ל? עליכם לבחון היטב את כל ההיבטים המצוינים לעיל וזאת כדי להביא את העסק שלכם להצלחה.
*לבנת קיזנר - הכותבת היא מנהלת המכללה העסקית של לשכת המסחר ת"א והמרכז. המכללה העסקית, עם מעל 40 שנות ניסיון, מציעה מגוון רחב של קורסי מקצוע והעשרה בתחום : ניהול כללי , יעוץ עסקי , ניהול פרויקטים , סחר בינ"ל, רכש ולוגיסטיקה , אנגלית עסקית , שיווק ומכירות , חשבונאות וכספים והפקת אירועים.