דנון עם מזכ"ל האו"ם, נשיא העצרת הכללית ואווה לביא
דנון עם מזכ"ל האו"ם, נשיא העצרת הכללית ואווה לביאצילום: ניר אריאלי

הטקס המרכזי לציון יום השואה הבינלאומי התקיים היום (רביעי), בעצרת הכללית של האו"ם בהשתתפות מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, בכירי או"ם ושגרירים.

לבקשת השגריר דנון, אווה לביא, ניצולת שואה ילידת קרקוב שבפולין, הגיעה מישראל כדי לשאת דברים על בימת העצרת מלווה בבני משפחתה. לביא, בת 81, שרדה את השואה עם הוריה הודות לחסיד אומות העולם, אוסקר שינדלר. שינדלר הציל בעצמו את לביא כאשר שכנע את הנאצים בחיוניותה למפעל שהקים למרות גילה הצעיר.

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, נאם בעצרת ויצא נגד החוק שמקדמת פולין נגד אזכור חלקה בשואה.

"עלינו לספר לילדינו את הסיפורים הבלתי נתפסים מהתקופה האפלה הזו כדי שטרגדיה כזו לא תישנה. עלינו למנוע כל חקיקה שמכחישה את האמת ומשכתבת את ההיסטוריה. כשם שאנו זוכרים את האמיצים שהתייצבו נגד הרוע והצילו יהודים ממוות, אסור לנו לשכוח את אלו ששיתפו פעולה עם הנאצים. נתנגד בתוקף לכל ניסיון לסלף את האמת", אמר דנון.

השגריר דנון גינה את דו"ח מועצת זכויות האדם שפורסם היום. "במשך מאות שנים אנטישמים החרימו עסקים יהודים. הם אסרו על סחר עם יהודים וסימנו אותם כדי לבודד אותם. המידע שפורסם היום על ידי מועצת זכויות האדם הוא המשך ישיר לכך. המועצה תצטרף עכשיו לרשימה הידועה לשמצה של אנטישמים שנכשלו בניסיונותיהם לשבור את העם היהודי".

אווה לביא סיפרה את סיפורה על בימת העצרת ואמרה, "לילדים בגילי לא הייתה ילדות. אנחנו שמענו, ראינו והבנו כל מה שהנאצים עשו לנו. התנהגות סדיסטית עם תינוקות, זקנים ומוגבלים מלווה בצחוק וסיפוק. המראה של בנות הדוד שלי, שהיו ילדות קטנות, נורות על ידי הנאצים רודף אותי כל חיי".

"היום אני אזרחית ישראלית גאה, כל משפחתי ואני שירתנו בצה"ל. השואה צריכה להיות סימן אזהרה לכולנו למה שיכול לקרות כשגזענות ואנטישמיות מתפשטות בעולם. עלינו ללמוד לחיות יחד בכבוד, כולנו נבראנו בצלם", סיכמה לביא.