עמרם אדר
עמרם אדרצילום: מרים צחי

התחלה/ מרץ 77', שכונת מקור ברוך ירושלים. האב לומד תורה, האם מוסרת שיעורים. "עד היום יש לה 500‑600 קלטות של שיעורים". שמונה אחים, הוא השני.

לימודים/ תלמוד תורה 'מסורה' ששייך לזרם החרדי, משם לישיבה קטנה 'מאור התורה'. "אהבתי את הלימוד, אבל בעיקר לקחתי את אהבת הזולת, את העיקרון שדרך ארץ קדמה לתורה. אתה יכול לשבת וללמוד, אבל הכול מתחיל בדרך ארץ. זה המוטו שאיתו אני מסתובב גם היום".

משפחה שכזאת/ סבתא אחת הייתה זמרת אופרה בספרד, הסבתא השנייה הייתה מאזינה לאום כולתום. "שם הכרתי את המוזיקה של רבעי הטונים". אמו אהבה מאוד מוזיקה, "וממנה ספגתי את האהבה הזאת". כשאוזניו חיפשו צלילים, רגליו נשאו אותו לבית הכנסת.

בית הכנסת/ בגיל 11 החל להאזין לפיוטים וגם לחזנות אשכנזית. הוא ביקר באופן קבוע בבית הכנסת עדס, שבו נשמרת מסורת מוזיקלית דקדקנית של מקאמים, וגם בבית הכנסת הגדול. "הייתי מתפלל בבית הכנסת הקטן של הרב עובדיה יוסף, וכשהתפילה הייתה נגמרת הייתי עולה לבית הכנסת האשכנזי ושומע את החזנות". הרב עובדיה כיבד אותו לא פעם בתפילה לפני העמוד.

הרב עובדיה/ "יש לי אינסוף סיפורים עליו". פעם הלך איתו לביתו בחזרה מבית הכנסת. "הוא היה אומר שכשהציפורים מצייצות זה מקאם אספניול. הייתה לו שמיעה אבסולוטית, הוא יכול היה לחזור על הציוץ של הציפור בדיוק". הרב הזמין אותו לא אחת לביתו לאכול חמין של שבת. "אדם מדהים, באישיות, בענווה, בדרך ארץ. לרב עובדיה הייתה אהבת ישראל בלי פניות. הוא היה נותן לך סטירה והרגשת שקיבלת את הליטוף הכי גדול".

ישיבת מיר/ השלב הבא בלימודים. במקביל, באחת השנים, שימש גם כמורה מחליף בכיתה ח'. "פנה אליי המנהל וביקש שאגיע פעם אחת רק כדי להחזיק את הילדים". אבל ההוראה נפרשה על פני תקופה. לכבוד הפעם הראשונה הכינו לו התלמידים הפתעה. הם העמידו פח ירוק ובתוכו את כיסא המורה. במקום לצעוק, הוא צחק עם הילדים ולימד את מפיק התעלול לקח. "בסוף הוא היה התלמיד הכי טוב".

פעם ראשונה/ בגיל 19 הציעו לו לנסוע ללונדון ולהיות חזן. כשהגיע לשם אמר לו מישהו מהקהילה: "הבת שלי מתחתנת, למה שלא תהיה חזן בחופה?". "אמרתי: 'איזו מוזיקה אתם אוהבים?' וקפצתי למים". ההצלחה הייתה מיידית ומפתיעה. "פתאום אתה מוצא את עצמך עושה אירוע ועוד אירוע ומשלמים לך סכומים שאתה לא יודע לספור". הקפיצה הקטנה ההיא ללונדון הסתיימה רק כעבור ארבעה חודשים.

חזן חופות/ "באירופה, בארצות הברית ובדרום אמריקה החופה היא עיקר הטקס. החזן מתחיל אותה ב'מה טובו אוהליך יעקב' ואז החתן נכנס ושרים לכבודו שיר ואז הכלה ושרים לכבודה". המזמינים בוחרים את השירים, "המילים תמיד יהודיות והמנגינה, אני חייב לחבר אותה לרגש". לכן הוא יכול לשיר "אשת חיל" במנגינה של פבארוטי או בוצ'ילי. ויש כאלה שמחפשים גם את הקלאסי.

האלפיון העליון/ הוא היה חזן בבית הכנסת של ספרא במיאמי במשך עשר שנים, שם שמעו אותו האורחים והזמינו אותו לשיר בחופותיהם. עד היום עשה יותר מאלף חופות, בחלקן עמדו לצידו 60 או 70 נגנים. משם זה התגלגל לעולם היהודי כולו, "היומן שלי מלא שבעה חודשים קדימה".

יהדות התפוצות העשירה/ "אנשים שההורים שלהם נתנו המון כספים למדינה, יש להם אהבת ישראל שאין לה שום פנייה. ככל שהם יותר גדולים ועשירים, כך האהבה שלהם למדינת ישראל יותר גדולה". המשפחות האלה מחזיקות כאן דירות בירושלים ועושות בר מצוות, ולשם כך הן מטיסות משפחות וחברים לארץ הקודש. "הם אולי רק חובבי מסורת, אבל הם בעד ארץ ישראל השלמה יותר מהחסידים והליטאים. זה מרגש אותי".

שפה בינלאומית/ חוץ משמחות יהודיות הוא שר גם עם הפילהרמונית של ניו-יורק, של מיאמי ושל ומדינות בדרום אמריקה, "אני טנור". חוץ מזה הוא מבצע שירים שמחברים סגנונות מוזיקה שונים. "עשיתי לפני שבועיים שידור ב'קול ברמה' עם חיבורים בין המוזיקה הערבית לקלאסית. זה היה מדהים, קיבלנו על זה כל כך הרבה תגובות. זה מה שמגדיר אותי, חיבור בין מזרחי ואשכנזי".

שירים שרואים/ הוא עשה קאבר לשיר 'דספסיטו' יחד עם איציק שמלי. השיר, שעלה לפני חצי שנה לרשת, זכה כבר ליותר מ‑200 אלף צפיות. השיר שלו 'הלילה' זכה ליותר מחמישה מיליון צפיות בשש שנים.

פעמיים כי טוב/ לפני חודשיים יצא האלבום השלישי שלו 'אין עוד מלבדו', המשלב סגנונות שונים. "יש בו לטיני עם דאנס עכשווי, יש בו לחן חדש ל'שיר המעלות ממעמקים', יש שיר חופה חדש וגם שיר אהבה לירושלים". התגובות "מדהימות", בארצות הברית וגם מחוצה לה. "אני הולך ברחוב ואנשים מספרים לי שהם אוהבים אותו. בחודש שעבר היו לו 600 השמעות והמספר עולה. זה שאנשים רוצים לשמוע זו המחמאה הכי גדולה".

משפוחה/ את רעייתו הכיר דרך אביה, הרב שלמה אלהרר, הרב הראשי של קולומביה. "נפגשנו במיאמי, והוא ביקש ממני להופיע בקהילה שלהם". הוא טס, הופיע והתארח בבית הרב והרבנית. "ראיתי תמונה של הבנות ושאלתי על אשתי: מי הבת הזאת? אפשר להכיר אותה? האמא אמרה כן", ואז הבת, מוריה, אמרה לו כן. למוריה יש עסק של הפקות אירועים.

הברכה/ ארבעה ילדים. שירה, בת 15, לומדת בבית יעקב במיאמי. אורלי, בת 13, לומדת בבית ספר 'שערי בינה'. אליהו, בן שבע, לומד ב'תורת אמת', ושלמה בן השלוש וחצי הולך לגן.

אבא עם כנפיים/ "בשנים האחרונות קצת קיצצתי את הכנפיים. פעם הייתי נוסע כל שבוע כי לא היו מספיק אירועים בפלורידה, היום באים מכל העולם כדי לעשות כאן חתונות". פלורידה הפכה למרכז יהודי, לאחר שלא מעט משפחות יהודיות מבוססות ממדינות בדרום אמריקה עברו אליה, אם בגלל שאין שם ביטחון אישי או בגלל שהמשטר במדינות המוצא שלהם איננו בטוח.

מאבק בהתבוללות/ היום עיקר ההכנסה שלו כבר לא מגיעה מהמוזיקה, "אני מייצג קרן הלוואות". בר-מצוות הוא עושה רק למשפחות שהוא כבר קשור אליהן, וחתונות הוא ממשיך לעשות מסיבה עצובה. "אני טס לפעמים שלוש שעות לכל כיוון בחינם רק כדי לשמח חתן וכלה ולבנות עוד בית יהודי בישראל. כשאני מוריד את דמעות ההתרגשות ממשפחות החתן והכלה, אני מקווה לעודד אותם להמשיך ולהתחתן בתוך העם היהודי".

אם זה לא היה המסלול/ "אני לא ידעתי שאהיה קשור למוזיקה, הנשמה שלי ביקשה את זה. במסלול אחר אולי הייתי מתעסק בקירוב".

הפספוס/ "המדינה לא עושה מספיק בשביל להביא את ההשקעות של המשפחות היהודיות העשירות לארץ. בארצות הברית לוקח להם שנה כדי להשיג אישורים לפתיחת עסק, כאן זה לוקח שבע שנים. הביורוקרטיה מבריחה אנשים שיכלו להשקיע כאן וחבל".

לתת/ למרות שהוא שר לאנשים מאוד עשירים, "אני משתדל גם לשיר לילדים בבתי חולים, או להופיע בפני כאלה שאין להם וצריך לשמח אותם. קיבלת משהו? תחזיר משהו בחזרה".

במגרש הביתי

בוקר טוב/ בעניין הזה הוא רחוק מזמרים אחרים. "אני אוהב לקום בשש, ללכת להתפלל, להתעמל, לרוץ ומשם לעבודה במשרד". הוא מתעסק בהלוואות אך מקבל כל העת חומרים מיוצרים ומשותפים לדרך, כמו למשל איציק שמלי.

מוזיקה/ אוהב את כל העולמות "אבל בעיקר מחובר לקלאסית ולרגאיי". באלבום הבא, שהוא כבר כמעט סיים לעבוד עליו, יש "שיר מאוד יפה בסגנון רגאיי. המטרה היא ליצור חיבורים בין אנשים ויהודים בלי קשר למוצא, סגנון וטעם".

שבת/ לאחיו יש מוסד קירוב שאליו מגיעים ילדים יהודים, בהם ישראלים רבים, שלומדים בבית ספר ציבורי. להורי הילדים האלה אין כסף להעניק להם העשרה יהודית. "הוא משריש בהם את היהדות ולאחרונה פתח קולג'. הגדולים ממשיכים ללמד את הדור הצעיר יותר". בשבתות יש שם תפילות וסעודות, "אז אנחנו עושים בערב סעודה משפחתית ובבוקר מצטרפים אליהם".

אוכל/ פלאפל.

עיתים לתורה/ "מאוד אוהב ללמוד וגם חוקר באופן טבעי". לומד גמרא ורמב"ם וגם "נכנס יותר לעומקה של תורה". לומד עם חברותות וגם בערבים "בכיף".

פנאי/ כשהוא בא לארץ במסגרת העבודה, הביקור הופך לחופשה משפחתית.

אחזקת הבית/ פחות רלוונטי. "יש לנו מישהי קבועה כבר שנים שעושה את מטלות הבית. היא גם או-פר וגם מנקה".

מפחיד/ "אני בטוח בה', אז משתדל לא להתעסק עם המילה פחד". ובכל זאת, בזמן השהייה שלו בירושלים הוא לא עושה כל מה שעולה על רוחו. "לא הלכתי בשבת לכותל. פחדתי".

דמות מופת/ "יש הרבה מאוד אנשים שאני לוקח מהם השראה": הרב עובדיה יוסף, חמיו, הרב שלמה אלהרר, "אדם מדהים שמחפש לעשות ולקרב", והרב מאיר יגן, "איש אשכולות ואדם מדהים שמקיים דרך ארץ קדמה לתורה".

כשתהיה גדול/ "אני רוצה לעסוק בקירוב, לעזור לאחי ובעיקר למנוע התבוללות".

לתגובות: [email protected]