יוחנן פלסנר
יוחנן פלסנרצילום: יח"צ

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר, התארח במועדון האקטואליה של אחוזת בית הכרם בהנחיית איש התקשורת אליהוא בן און.

פלסנר עסק בחוזקה של הדמוקרטיה הישראלית והתייחס לציבור החרדי. "באוכלוסיית מדינת ישראל רמת ההזדהות הנמוכה ביותר לערכים דמוקרטים נמצאת באוכלוסייה החרדית", טען.

לדבריו, "שוויון לנשים, חופש דיבור, שיווין פוליטי לאזרחים הערבים - הם לא חונכו על ערכים אלו, לא בישיבה הקטנה, לא בחדר ולא בכול. ככל שהחרדים הופכים למרכיב משמעותי בחברה הישראלית, הם הופכים לאתגר אדיר לחוזקה ולשגשוגה של הדמוקרטיה במדינת ישראל".

פלסנר התייחס גם לכוחן הפוליטי של המפלגות החרדיות ולתהליכים הקואליציוניים המושפעים מכך. "זו סוגיה שהמערכת הפוליטית נמנעת מלטפל בה, מבחינה פוליטית החרדים הם השותף הפוליטי האידאלי. אם תיתן להם את מבוקשם בתחומים החשובים להם, הם יתנו לך את היתר. כל מי שעוסק בפוליטיקה מפנים זאת מהר מאוד ונותן להם את מה שהם רוצים".

לדברי פלסנר, הכוח נמצא בידי ציבור הבוחרים, אך המצב אינו משתנה מפני שהציבור לא מפעיל לחץ על נבחריו. "הציבור הכללי לא גובה מחיר מאף פוליטיקאי על כך שאינו מקדם סוגיה זו".

בהמשך לטענותיו, אמר פלסנר כי הפתרון עשוי להגיע בעקבות שינוי שיטת הבחירות במדינת ישראל. "חייבים לשנות את שיטת הבחירות כדי להקטין את רוח הסחטנות של המפלגות הסקטוריאליות, וגם על מנת לתת תמריץ חזק למערכת הפוליטית שתייצר שני גושים, במקום שתפצל אותנו לשבטים".