להתחדש בלי לרקוד. 'קבלת שבת נוסח גרין'
להתחדש בלי לרקוד. 'קבלת שבת נוסח גרין'בביצוע: אברימי רוט

המוזיקה היהודית מתפתחת בשני מוקדים מקבילים: בשוק התעשייה המקצועי ובבתי הכנסת.

יש כמה מוקדים שעומדים בתווך, כמו החזנות או חצרות החסידים, אבל העולם המוזיקלי של התפילות מתנהל בנפרד לגמרי מהשוק המסחרי. מהבחינה הזאת, האלבום החדש של יוסי גרין ואבריימי רוט, 'קבלת שבת נוסח גרין', הוא חסר תקדים: זהו ניסיון של אלבום חסידי להציע לחנים לכל תפילות השבת.

לצד המוזיקלי של בית הכנסת יש חוקים משלו. יכול להיות להיט שיגרוף את המקום הראשון במצעד החסידי ויזכה לרבבות צפיות ביוטיוב, אבל אם הוא לא קליט, פשוט ומתלבש בקלות על הטקסט שבסידור – הוא לא ייכנס לקבלת השבת או להלל. אולי חזן נלהב או שניים ינסו בכוח לשיר אותו, אבל אם הציבור לא יצליח להצטרף, השיר יתנגן רק ברדיו ובאינטרנט עד שלהיט תורן אחר יחליף אותו. הבעיה היא שככל שהמוזיקה נעשית משוכללת ותעשייתית יותר, פוחת הסיכוי שקהל של מתפללים יוכל לשיר אותה, ועוד בלי כלי נגינה. מאז ר' שלמה קרליבך, שניגוניו התאימו לשירה בציבור, רק מעט שירים הצליחו להיכנס לכל הקהילות ולגרום להתחדשות והתרעננות בתפילה.

מי שמנסה לשנות את התמונה הוא אחד מגדולי המלחינים במוזיקה היהודית לדורותיה, יוסי גרין. אחרי שהביא לעולם קלאסיקות כמו "תניא", "אדרבה", "ישימך אלוקים" ועוד ועוד, גרין הולך עכשיו על תפילה שלמה. האלבום החדש, בביצועו של הזמר והחזן אבריימי רוט, מכיל לחנים לכל תפילת ליל שבת לפי הסדר – מ"לכו נרננה" ועד "אדון עולם". בדומה למודל של קבלת שבת בנוסח קרליבך, יש באלבום לחן לכל קטע בתפילה, לפעמים למזמור שלם ולפעמים רק לסופו. הלחנים עומדים בדרישות של התפילה בציבור: קליטים, במנעד סביר, נטולי מורכבות, יפים, שמחים ומלאי רגש. גרין בנה את קבלת השבת שלו כמלאכת מחשבת: קו מוזיקלי אחיד, מוטיבים חוזרים בין השירים, איזון בין ניגונים קצביים לאיטיים ובין רגעי שיא בתפילה לשירים פשוטים.

בהשוואה לנוסח קרליבך, נוסח גרין פחות קופצני ויותר סולידי, לא מחולל איילות אלא מתנהל על מי מנוחות. גם הבחירה באבריימי רוט משווה לאלבום אופי של חזנות. זה לא הופך אותו לפחות שמח אלא פשוט מציב סגנון אחר שעשוי להתאים בייחוד לדור המבוגר יותר, אלה שרוצים לגוון ולהתחדש בתפילה אבל לא מתאים להם לקפוץ ולרקוד.

האם זה יעבוד? נוסח קרליבך הצליח לתפוס באופן עממי, אבל האם אלבום חסידי יכול להתפשט בבתי הכנסת? שאלה מעניינת, אבל לא קריטית. האלבום מוצלח עם או בלי קשר לשאלה אם זה מה שישירו אצלכם השבת. הצורך להיקלט בציבור הוליד סוף סוף שירים שאינם בנויים על עיבודים מושקעים וסולן וירטואוז, אלא על לחנים משובחים בזכות עצמם. מי שחיפש שבת שנכנסים אליה ברוגע, עם שירי תפילה יפים ולא מלאכותיים, קיבל עכשיו את השבת שלו.