מוטי יוגב
מוטי יוגבצילום: הלל מאיר/TPS

ועדת המשנה לענייני יו"ש בראשות חבר הכנסת מוטי יוגב קיימה היום דיו בנושא הכבישים העוקפים ביהודה ושומרון.

בדיון השתתפו סגן שר הביטחון, חבר הכנסת אלי בן דהן, נציגי צה"ל, נציגי המנהל האזרחי ומתפ"ש וכן נציגי הרשויות והמועצות באזור.

סגן שר הביטחון סקר בפני הנוכחים את מצב תכנון וביצוע הכבישים העוקפים ושיפוץ הכבישים ביו"ש בתוכם עוקף חווארה, הרחבת כביש המנהרות, עורף אל ערוב ושיפוע קלנדיה.

יו"ר הועדה חבר הכנסת מוטי יוגב אמר בוועדה, "נקעה נפשנו משיפוצים קוסמטיים. אנחנו רוצים תכניות רחבות, תכניות אב, תכניות חומש, כבישים רחבים, תאורה והחלפת צמתים. אנחנו מברכים על כל העשייה של משרד התחבורה ומשרד הביטחון, אבל האוכלוסייה הגדלה ושעתידה לגדול ביהודה ושומרון חייבת יחס הגון וראוי שיבוטא במערכת תחבורה מודרנית, במצה הקיים סובלים גם ההתיישבות היהודית וגם האוכלוסייה הערבית שמשתמשת בכבישים."

יוגב הוסיף שלדעתו גם הפלסטינים צריכים להשתתף במימון הכבישים. "הכסף לא מספיק. התאונה המחרידה שהתרחשה ליד שבי שומרון לימדה אותנו פרק כואב נוסף על מצבם של הכבישים והרגלי הנסיעה של הנהגים הערביים. כבישים צרים ללא הפרדה, ללא שוליים ראויים וללא תאורה, יחד עם הרגלי נהיגה פרועה בעיקר מצד האוכלוסייה הערבית, כולם טעונים טיפול. אין שום סיבה שישראל תישא על גבה לבד את כל מימון הכבישים ביהודה ושומרון. מליוני פלסטינים משתמשים יום יום כבישים שאנו סוללים עבורם. אין מנוס, יש לגבות מהרשות הפלסטינית כסף באופן קבוע לצורך פרויקט הכבישים".

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן סיפר כי "כמה כבישים ביו"ש, בהם עוקף חווארה, עוקף אל ערוב ושיקוע קלנדיה, כמעט מוכנים לביצוע מבחינת התכנון. אנו עושים מאמצים גדולים לקדם את התכנון באופן מהיר ולהשיג תקציבים להמשך תכנון, המשך הפקעת אדמות לצורך הסלילה וקידום ביצוע לכבישים המתוכננים".

סגן השר בישר כי בקרוב יסתיים התכנון המפורט לכביש עוקף אל ערוב וכביש עוקף חווארה ויחלו ההליכים לסלילתם.

הוא ציין עוד כי הושלם התיאום בין מערכת הביטחון לבין חברת מוריה כדי שפרויקט שיקוע קלנדיה יצא לדרך. חיבורו של השיקוע לכביש שיצא מאזור התעשיה בנימין יאפשר לתושבי בנימין נסיעה לשפלה בציר ישיר ולא בדרך העקיפה והארוכה הקיימת כיום, דרך ירושלים".