אנשי "אלטרנטיבה לגרמניה" AFD
אנשי "אלטרנטיבה לגרמניה" AFDצילום: רויטרס

השר לשעבר רפי איתן עורר סערה כאשר בחר לברך את יו"ר מפלגת 'אלטרנטיבה לגרמניה', שרבים מזהים אותה עם ניאו-נאצים גרמניים.

על הברכה שהתמקדה בעמדת המפלגה כלפי היהדות, הגורם לה ועמדתה האמתית של המפלגה שוחחנו עם חיים מילשטיין, יהודי תושב השומרון הנוסע רבות על ציר השומרון-ברלין והוא שתפר את הקשר בין אנשי המפלגה לשר לשעבר איתן.

בראשית דבריו מספר מילשטיין כי ברכתו של איתן נמסרה במסגרת אירוע מיוחד לציון יום השנה הבינלאומי לשואה. "אירוע יום השנה הבינלאומי לשואה צוין בפרלמנט הגרמני ב-31.1 בשבוע שעבר. מפלגת 'אלטרנטיבה לגרמניה', השלישית בפרלמנט, החליטה לציין את היום ביום שלאחר מכן. באירוע הנפרד התמקדו בשלושה נושאים תחת הכותרת של המאבק באנטישמיות והצדעה למרד בסוביבור".

על נושאי הכנס ממשיך מילשטיין ומספר: "באירוע הזה שבו השתתפו כמאה וחמישים חברי המפלגה ואורחים. עסקו שם במאורעות השואה, ורב הקהילה נאם כארבעים דקות וסיפר את חוויותיו כניצול שואה ביער ההריגה ליד מינסק, פרטים מצמררים גם לאוזני הדור השלישי. לאחר מכן דיבר גם רפי איתן בקטע קצר שהתמקד באנטישמיות הנוכחית מימין ומשמאל ותוך התמקדות באנטישמיות האיסלאמיסטית.

"לאחר דבריו של רפי איתן נשאה דברים אורחת חשובה, הגברת אירנה רודינה, אלופה אולימפית למשחקי חורף וסגנית יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הדומה ברוסיה. היא דיברה על נושא מחנה ההשמדה סוביבור והניצחון ההרואי שלמנהיג המרד, הקצין היהודי פטשרסקי שהבריח את השומרים והציל לא מעט יהודים. היא דיברה גם על מה שהם שואפים להציג סביב אתר ההנצחה בסוביבור".

מילשטיין רואה באירוע כולו "ניסיון אמיתי וכן של מנהיג המפלגה להתמודד עם העבר ההווה והעתיד ולכונן ברית אמת עם מדינת ישראל".

בדבריו הוא מבקר את מי שלטעמו הכפישו את שמם של ראשי המפלגה ללא בסיס. בין השאר הוא טוען כי הטענה לפיה בכירים בהנהגת המפלגה אמרו את הדברים המקוממים שאתר ההנצחה בברלין הוא בושה זוהי הוצאת דברים מהקשרם, והאמת שונה לחלוטין. "מי שאמר את זה היה מנהיג מקומי ובעקבות כך הוא נמצא בהליך של הדחה מהמפלגה".

על הבחירה בשר לשעבר איתן לנשיאת הברכה אומר מילשטיין: "רפי איתן הוא מיזוג של אישיות ישראלית נדירה, הוא נציג של דור התקומה של הציונות בהתגלמות, הוא הפך לסמל בינלאומי כשצד את אייכמן ובשנים האחרונות היו ניסיונות מצד הימין האירופי החדש שמחפש שיח עם מדינת ישראל וההתיישבות ביו"ש להבין איך להתמודד עם האיום האיסלאמיסטי שהופך איום גיאופוליטי באירופה. איתן הוא אדם שנכון להתמודד עם אמירות גם אם הו בוטות".

כשנשאל אם הוא רואה במתקפה על המפלגה ניסיון של תוקפי ישראל להכפיש את מי שמבקש לעמוד לצידה של ישראל, הוא משיב ואומר כי הוא "נוטה להסכים עם הדברים, בפרט לאור העובדה שכאשר שר החוץ של גרמניה בהנהגת מרקל נפגש עם 'שוברים שתיקה', ובהם בנו של השגריר הישראלי ומוותר על פגישה עם ראש הממשלה כדי להיפגש עם הנער הזה, ואם אחרי זה שר החוץ הגרמני אומר שישראל מקיימת ביו"ש ובמזרח ירושלים משטר אפרטהייד ואף אחד לא מתקומם, וכשרפי איתן אומר את האמת שלו כולם מסתערים עליו, זו שגיאה ושגיאה מגמתית".

עוד הוא מוסיף ומעיר כי "התחושה הזו הולכת ומתחזקת כשמודלפים קווי הממשלה הבאה של מרקל ושולץ. קווי הממשלה הזו כוללים קביעה שהכרזת טראמפ על ירושלים לא קיימת, שגרמניה תכסה את הגרעון הכלכלי אם טראמפ לא יעביר כספים לפלשתינים. הם מגדירים את ירושלים והכותל המערבי כשטחים כבושים".

על דבריו של איתן ולפיהם 'אלטרנטיבה לגרמניה' תהפוך לאלטרנטיבה לאירופה כולה אומר מילשטיים כי "זו אמירה של הרהורי לב, אבל הכוונה היא שההתפכחות של הציבור הגרמני, כפי שבאה לידי ביטוי באלטרנטיבה לגרמניה בנושא פתיחת הגבולות וזרימת הפליטים המוסלמים, תתרחש גם במדינות נוספות. הגרמנים עברו חוויות קשות מהאסלאם הרדיקאלי וכך גם הצרפתים וגם הבלגים והציבור לא פוליטקלי קורקט. הוא מתקומם".

בעקבות כל זאת נשאל מילשטיין כיצד הדברים שבהם הוא מתאר את המפלגה כאוהדת ישראל מתיישבים עם ביטויי הערצה להישגיהם של חיילי גרמניה במלחמות העולם וכדרישה להתנער מהתוכחה המוטחת תדיר בגרמניה על אירועי מלחמת העולם השנייה. על כך הוא משיב לנו בהמלצה לברר את הדברים עם מנהיגי המפלגה מאחר והוא עצמו אינו חלק ממנה.

עם זאת הוא מזכיר כי "ההיסטוריה של גרמניה מאז עלית היטלר ועד איחוד הגרמניות היא מאוד מורכבת. האיחוד גרם לערבוב של זרמים חברתיים ותת קבוצות שעכשיו. כשהדור השלישי על הבמה קיימת התמודדות עם נושא השואה ומקומה של גרמניה ואחריותה ההיסטורית. האם נכון לומר את מה שאמר נשיא גרמניה לשעבר שאלף שנים תחלופנה ופשעי גרמניה לא יימחקו ומחאו לו כף? כיום אומרים בגרמניה שאנחנו לא מכחישי שואה אבל צריך לעבור ליחסים חדשים עם ישראל.

''בנוסף יש מי שאומר שצריך להתמודד עם העבר שלנו ולהבין שמילאנו פקודות", הוא מזכיר גם את העמדה הזו ממנה הוא באופן אישי מתנער כמובן, אך גם היא קיימת.

לטעמו "מפלגת 'אלטרנטיבה לגרמניה' כוללת רבים ממאוכזבי אנגלה מרקל", ובהקשר זה הוא מזכיר את ראש הסיעה של 'אלטרנטיבה' שהיה מאנשיה של מרקל, "אלו אנשים שעזבו את המפלגה כי הם סבורים שההנהגה של הגברת מרקל לא תואמת את הערכים שלהם. חלק קטן יותר זה ציבור שמודאג מהיחס לאיסלמיזציה ואבדן הערכים והתרבות".