מתן פלג
מתן פלגצילום: אור אלכסנברג

המאבק סביב סוגיית המסתננים מתעצם לקראת סגירתו המתקרבת של מתן 'חולות' ובתנועת 'אם תרצו' קובעים כי מאחורי המאבק למען המסתננים נמצאים ארגוני הקרן החדשה.

ביומן ערוץ 7 הציג מנכ"ל התנועה, מתן פלג, את הנתונים המאששים קביעה זו.

בראשית דבריו מזכיר פלג כי הקרן החדשה היא "ארגון פוליטי זר, ארגון אמריקאי ולא ישראלי. הארגונים של הקרן פועלים כבר הרבה שנים בעד המסתננים. עיקר המאמץ שלהם הוא המאבק המשפטי ופעילות בבג"ץ שהחל ב-2007 בעקבותיו נכנסו אלפי מסתננים.

''באחרונה מה שקרה הוא שלראשונה בג"ץ הכשיר את מדיניות הממשלה ואמר שההעברה למדינה שלישית היא העברה טובה, והמערערים, כלומר ארגוני המסתננים, לא הצליחו לשכנע את נשיאת העליון בעמדה אחרת, וגם נציבות הפליטים של האו"ם קבעה שלא מדובר במדיניות מסוכנת, ויש מעבר של ארגוני הקרן מהזירה המשפטית לתחום התעמולה".

בהקשר זה כורך פלג את ארגון 'זזים' של הטייסים שהודיעו על סירוב להטיס מסתננים לאפריקה, וכך גם רבנים לזכויות אדם וארגונים נוספים ש"כולם ארגוני קרן חדשה".

בדבריו מציין פלג כי "הקרן עצמה לא מתחבאת מאחורי הארגונים שלה. באחרונה פרסמה שיצאה בגיוס כספים גדול לטובת העניין כדי לקדם את הקמפיין הזה. אתה מבין שהמאבק הוא לא רק על הזהות היהודית והדמוקרטית של ישראל אלא על דמותה כמדינה מתוקנת" אומר פלג המבהיר כי כאשר ארגוני הקרן מכפישים את ההחלטה הישראלית, שעברה את מסננת בג"ץ, כהחלטה השולחת אנשים אל מותם הרי שיש בכך ציור של המערכת הישראלית כבלתי מתוקנת, וזאת על ידי "ארגון פוליטי זר שמפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות להיכנע למסתננים. זה סיפור מאוד גדול של מדינה הנאבקת על דמותה כמדינה מתוקנת".

מוסיף פלג ומזכיר את המהלך החמור של השוואת המסתננים לפליטים באוניה 'אקסודוס', מהלך שאינו אלא הכחשת שואה ואמירה פוליטית חמורה, ונוראה כהגדרתו. "האתגר של החברה הישראלית לעמוד כצוק איתן כי הגל הזה רק יילך ויגבר".

בהתייחסו לאופן בו מתייחס הישראלי הממוצע לארגוני הקרן אומר פלג כי הדברים טובים בהרבה מאשר בעבר והדברים היום ברורים ושקופים יותר מבעבר. "היום החברה הישראלית במקום אחר מאשר ב'צוק איתן', כשהאשימו את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה. הרשת החברתית חזקה מאוד, תכניות רדיו נותנות במה לעמדות שמרניות לאומיות, ויש גם ערוץ טלוויזיה שמשדר עמדות כאלה.

''זה מושך אותם להיות הרבה יותר קיצוניים ול'אם תרצו' יש הרבה יותר יכולת להעביר מסרים והאנשים הרבה יותר קשובים. ברור שכאשר יהיה דיון על הבדואים ארגוני הקרן יבואו ויאשימו את ישראל בטיהור אתני וכו', אם צה"ל מבצע מבצע בעזה ידוע שארגוני הקרן יקראו לזה פשעי מלחמה. החברה הישראלית מודעת הרבה יותר מבעבר".