אמי פלמור
אמי פלמורצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מועצת רואי החשבון מקדמת שינוי במסלול ההסמכה ובתהליך כתיבת בחינות המועצה, כך הודיעה הערב (שני) מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, בטקס הענקת רישיונות רואי חשבון.

בטקס הוענקו 1,791 רישיונות לראיית חשבון למסיימי המסלולים השונים במהלך שנת 2017, זאת לעומת 1,495 בשנת 2016.

מדובר במספר הגבוה ביותר אי פעם של מוסמכים בראיית חשבון בשנה אחת. 978 מבין המסיימים הם גברים ו- 813 נשים (55% ו-45% בהתאמה), רובם הגדול (1,450) קיבלו את הרישיון לאחר שסיימו לימודים לתואר ושנת השלמה במוסד אקדמי.

כ-900 ממקבלי הרישיונות מתגוררים באזור המרכז, כ-160 מאזור ירושלים, כ-140 מאזור חיפה והצפון, כ-120 הינם מאזור הדרום.

בנאומה בטקס בחרה יו"ר המועצה, אמי פלמור, להתייחס לקולות העולים מהציבור ביחס למסלול ההסמכה בחשבונאות ובחינות המועצה. "אחרי עשרות שנים שבהן לא נעשתה חשיבה מקיפה על מסלול ההכשרה של רואי חשבון, אני חושבת שהגיע הזמן לבחון אותו מחדש. אנחנו ערים לשיח הציבורי סביב בחינות המועצה וקשובים לו, ולכן מגבשים תכנית שתעסוק בטיוב הבחינות ובשינוי מסלול ההסמכה כולו".

פלמור הדגישה כי "אין כל כוונה להפוך את הבחינות לבחינות קלות יותר, לא יהיה קל יותר להיות לקבל הסמכה כרואה חשבון, כיוון שמקצוע ראיית החשבון הוא מהחשובים והרגישים שישנם, והשמירה על הרמה המקצועית של העוסקים בו ועל איכות המקצוע ומעמדו היא אינטרס ראשון במעלה".

היא ציינה כי יחד עם זאת, "על המועצה מוטלת האחריות לבדוק את עצמה ולפעול כדי לבצע את השינויים הנדרשים כדי שהנטל על הנבחנים יהיה מידתי ובחינות ההסמכה תהיינה מקצועיות, מדויקות, רלוונטיות למקצוע והוגנות יותר".

פלמור הודיעה כי המועצה תקדם תהליך שבמסגרתו ישותפו המוסדות האקדמיים והציבור הרחב בחיבור שאלות למאגר הבחינות. "השימוש בציבור לצורך חיבור השאלות זו חוכמת ההמונים בהתגלמותה. אני בטוחה שרואי החשבון, העוסקים במקצוע יום יום, יוכלו לתרום למגוון ולרמה המקצועית של השאלות בבחינה, וקוראת לרואי החשבון הצעירים לקחת חלק בשינוי".

היא הודיעה כי בכוונתה לבחון את מסלול ההכשרה כולו, בדגש על הצורך בשנת ההשלמה ומועדי הבחינות הסופיות. "אנחנו צריכים לבחון מחדש את הפרקטיקה של שנת ההשלמה ואת הצורך בה. אין סיבה שמסלול ההסמכה יהיה נטל כבד מדי ולא יאפשר כניסה למי שאין בידיו את האמצעים הכלכליים לעמוד בו".

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, התייחס בדבריו לדבריה של פלמור וציין "יו"ר המועצה הטילה כאן כמה פצצות. מדובר בכיוון נכון ונצטרך לבחון את הדברים בשיתוף פעולה".