מורבייצקי עם עתונאים ישראליים
מורבייצקי עם עתונאים ישראלייםיח"צ

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, שוחח עם עתונאים ישראליים בלשכתו היום (שני) על החוק שיאסור אמירות המטילות על פולין אחריות לפשעי הנאצים שבוצעו על אדמתה.

הוא גייס את מנחם בגין ואפילו את דודתו, שמתגוררת בהרצליה, לטובת מאמץ ההסברה.

החוק אושר ביום רביעי בבית העליון של הפרלמנט הפולני, 57-23, עם שני נמנעים. על פי החוק, העונש על שימוש בביטויים כמו "מחנות מוות פולניים" יעמוד על עד שלוש שנים, והחוק יחול הן על אזרחי פולין והן על זרים.

"סיפור אחר שכנראה לא כל כך מוכר במדינתכם הנהדרת, ישראל”, אמר מורבייצקי, "הוא שבאמצעות הצבא של אנדר, הרבה יהודים גם ניצלו, כשהנאצים התקיפו את ברית המועצות ב-22 ביוני, 1941”.

"זמן קצר לאחר מכן נחתמה ברית סיקורסקי-מייסקי”, סיפר, "והפולנים שנשלחו תחילה לסיביר ולקזחסטן ולחלקים אחרים של בריה"מ, הורשו אז לעזוב את תחומי בריה"מ, והם עשו זאת דרך מה שהיום מהווה את איראן, עירק, פלשתין, צפון אפריקה ואז איטליה, ונלחמו בהרבה מקומות אחרים".

"מנחם בגין היה אחד מהם, ששירת בצבא הזה כחייל צעיר", הוסיף מורבייצקי. “וכך היו גם 15% מיתר האוכלוסיה היהודית, שנלחמו יד ביד עם חבריהם הפולניים נגד גרמניה בחזיתות שונות. אגב, 18% מהצבא הפולני ב-1939 היה מורכב מהאוכלוסיה היהודית, כך שזו היתה כל כך מושרשת, ומחוברת לאוכלוסיה הפולנית שרבים מהם שירתו בהתנדבות בצבא הפולני, אשר הובס בספטמבר ובאוקטובר 1939”.

כל זה, אמר, נועד לספק הקשר היסטורי שבמסגרתו יש לראות את החוק מעורר המחלוקת.

“כאשר אנחנו קוראים ב'קוריירה דלה סרה' או ב'די וולט' או בעתונים אחרים 'מחנות ריכוז פולניים', אנו מרגישים שזהו דבר מאוד לא נכון, מבחינת המושגים, הרעיונות וההגדרות”, הסביר. "ואנחנו רוצים לשנות את זה. זה לא נועד להכחיש שהיו אנשים בצד שלנו שפעלו בצורה שגויה. היו בצד שלנו אנשים מאוד רעים שעשו דברים מאוד לא טובים. אבל אם תחשבו על המספרים, היסטוריון אחד אמר שבוורשה תחת הכיבוש הנאצי היו ככל הנראה עד 90,000 איש – רק בוורשה – שסייעו ליהודים, והיו בערך 3,000 שהלשינו בפועל או רצחו יהודים".

"אסור שאפילו חלקיק מהחקיקה כולה יאסור או יקשה על אמירת האמת לגבי הפרק העצוב מאוד הזה בתולדותינו המשותפות", הוסיף מורבייצקי. “ואת זה חשוב לי מאוד להדגיש, משום שאני יודע כמה זה רגיש – וגם כמה זה קשה – לפחות עבור חלק מסויים מהאוכלוסייה בישראל, ואולי בחלקים אחרים של העולם, לקבל זאת. אבל אנשים שיודעים את הנסיבות, שחיו כאן בפולין, כולל דודותי – שאחת מהן מתגוררת בהרצליה, בישראל – הם מבינים את זה היטב. הם מבינים מה היה הקומוניזם, הם מבינים מה היה הכיבוש במלחמת העולם השניה, ועם מעט רצון טוב, אני חושב שאפשר יהיה להסביר זאת לכולם, כולל בישראל".

ביקורם של העתונאים הישראליים בוורשה עורר עניין רב בפולין, והתקשורת המקומית מסקרת אותו בהבלטה.