"סיוע הומניטרי לעזה יחזק את חמאס"אלירן אהרון

נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים פרופ' אפרים ענבר, אומר לערוץ 7 כי לדעתו כל סיוע הומניטרי לרצועת עזה הוא מיותר ומוטעה.

"אנחנו יודעים מה חמאס רוצה. הם רוצים שנהיה בים. חמאס מנצל את הבעיות הכלכליות האמיתיות בעזה ,כדי למשוך מאיתנו כספים ועזרה ומשתמשים במצב הקיים כדי לייצר תשומת לב בינלאומית למצבם העגום של אזרחי עזה שחמאס הוא האחראי לו", מסביר ענבר.

לדבריו, "גם אם אכן יש משבר הומניטרי בעזה, זו לא אחריותנו לפתור אותו. אני תמה על הקצינים בצה"ל שדוחפים לעזרה בינלאומית ועזרה ישראלית לעזה, אשר בסך הכל מחזקת את החמאס. אני לא חושב שיש לנו עניין לחזק את שלטון החמאס".

פרופ' ענבר חושב שדווקא אי מתן סיוע, יכולה להביא לשינוי בשטח. "הלחץ מלמטה, עלול להביא למחאה ציבורית, למהומות, אולי להחלפת השלטון של החמאס. לכן אין שום סיבה לעזור להם. חמאס זה האויב שלנו. אנחנו נלחמים בהם וצריך לזכור שאין שום מקום לרחמים על אנשים שרוצים במותנו".

הוא מתייחס גם לסוגיית חוקי הריבונות והחלתה על אזור יו"ש. "הניסיונות להביא לחקיקה שתצהיר על ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון או בחלקים ממנה, זה בזבוז אנרגיה ציונית", מצהיר פרופ' ענבר.

הוא מוסיף כי "ריבונות היא מבנה משפטי פוליטי אשר מאפשר לממשלה להפעיל את הארגונים הממשלתיים לאכוף חוקים. אנחנו יודעים שבמדינת ישראל יש ריבונות ישראלית בדרום, וממה שאני רואה הבדואים שם עושים מה שהם רוצים - והריבונות הישראלית איננה נאכפת. צריך לדאוג קודם למשילות ואחר כך לריבונות. הבעיה איננה ריבונות, זו הצהרה סתם שאין מה שום ממש אלא אם ישראל אכן פועלת"