יוסי קופרווסר
יוסי קופרווסרצילום: פלאש 90

בתדרוך לכתבים זרים העריך תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, כי "איראן החליטה להעלות את ההימור ולנסות לשנות את חוקי המשחק".

קופרווסר מציין כי למרות האזהרות של ישראל והפגישה הדחופה בין פוטין לנתניהו לפני כשלושה שבועות, נדמה כי אותם אזהרות לא הועברו על ידי רוסיה או לא הופנמו אצל האיראנים והסורים.

"כל השחקנים באזור מנסים עכשיו להבין איך ממשיכים מכאן", טוען קופרווסר. מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים לשעבר מעריך כי אי תגובה חזקה של ישראל להפרת הריבונות ולניסיון האיראני יכול לגרום לכך שהאירנים ירגישו מספיק בטוחים להמשיך בקו של בניית הכוח הצבאי שלהם בסוריה.

בנוסף, קופרווסר העלה חשש כי לא זאת בלבד כי האיראנים מבקשים להקים מפעל לייצור טילי בלבנון ולהקים תשתית טרור ברחבי סוריה שתפעל נגד ישראל בחזירת נוספת, אלא לדעתו אין לשלול אפשרות כי האיראנים ינסו להעביר את חלק מהפיתוח הגרעיני שלהם לאדמת סוריה, רחוק מעיני הפיקוח הבינלאומי.

בסיכום הערכתו הגדיש קופרווסר כי גם אם תהיה רגיעה לאחר התקרית היום, מדובר בטעימה לסכנה התמונה בכך שאיראן תתבסס בסוריה וכי כל מדינות ערב המתונות וכל השחקנים בסוריה ינסו ללמוד את גבולות המשחק כעת.